Rad : list za nauku i književnost

НОВИ НАСТАВНИ ПЛАН ЗА ГИШНАЗИЈЕ

и УМНО И ФИЗИЧКО ОБРАЗОВАЊЕ ШКОЛСКЕ ОМЛАДИНЕ од ј: ДНЂЕЛКОВИЋА.

Наставни план за гимназије, који собом доноси распоред предмета на разреде, почетком ове школеке године ступа у живот. Његова историја постања у кратко сведена ова је: г. министар просвете и црквених послова послао је при крају прошле школске год. распис свима гимназијама нижим и вишим, у томе смислу, да колетијуми професорски, према својим нахођењима, удесе наставни план за гимназије, али такав, да се има на уму и веза која ваља да постоји између нижих гимназија и нижих реалака. Колегије су своје учиниле, а г. министар се користовао тим материјалом саставив наставни план и као такав изнео га је пред просветни савет и мотивисао беседом чије ћемо језгро доцније саопштити. Просветни савет је овај план прокритиковао. Тај прокритисани план усвојио је Гг. министар и послао га заводима гимназијским да се по њему управљају.

· Нама је пријатно да споменемо ову историјицу садањег наставног плана, јер је он дело укупног труда свега наставничког особља, у нашој домовини, тим пре, што та ствар није прекрхана у самоме министарству но је имала у опште јаван карактер.

Ма колико да у овоме видимо даје овај наставни план израђен снагама просветним, опет се даје видети, да он, као свршено дело, има неку врсту једностраности и некоректности, које ћемо у току овога писања напоменути и констатовати.

Да,.за цело, ми мислимо: да израдити један ваљан наставни план значи поставити нормалан систем за умно и Физичко васпитање у смивлу развића школске омладине.

Ако је дакле у овом случају циљ наставног плана да се постигне умно и Физичко образовање, онда се са садањим наставним планом то не може хармониски постићи, кад узмемо у рачун: 1) Наставничке снаге 2) Нови предлог г. министра за преустројетво основних школа, 8) Метод који би морао владати у настави за јестаствене

науке и у којој би се мери могле као науке заступати у средњим школама,