Rad : list za nauku i književnost

>

ова ИЕ ПИ ПОРЕЗА 175

као лична пореза, ако се терети особа 6263 икаква непосредна одношаја ка порезпом извору, који је у имовини и приходу.

Даље се порезе деле у непосредне и посредне, и то с обзиром на методу како се терети порезни извор.

Непосредне порезе на приход деле се даље у два главна разреда према том, да ли се терете код особе приходи или се терете код приходног извора дожотии. Само су прве порезе одиста порезе на притод, уличне порезе ва приход,“ ове друге су „предметне порезе“, јер само оне прве терете што доиста код особе утиче, приходи, ове друге терете доходак од предмета имовине.

ШПосредне порезе су од чести порезе на постанак прихода и имовине, таке су порезе на доходак у случају преваљивања и поједине таксе (сасвим или од чести); од чести су пак порезе на уаотребу прихода и имовине, дакле порезе на потрошњу и на капитализирање.

И челу Ј8 противност непосредне порезе; теретење порезниог снага по просечној и правој способности. Да се као што треба оцене дневне порезно-политичке струје мора се скроз појмити суштина непосредне и посредне порезе. Суштину ћемо већим делом схватити, како схватимо непосредну порезу као срество за опште и сразмерно теретење иросечне способности порезних снага, а посредне порезе опет схватимо као срество за индивидуалишуће теретење праве способности, према особеним околностима. У том је претежни значај противности, и ако не сва противност.

Држава треба да терети све порезне снаге сразмерно правој способности. Но она сама може изнаћи само просечну порезну снагу порезних лица, но то опште и приближно. У појединостима држава не сазнаје праву порезну снагу појединих порезамих газдинстава, јер њихове су властите потребе како кад. С тога изгледа на први поглед да није могуће решити највећи задатак порезивања: на родно-економно сразмерно намиривање државних и недржавних потреба.

Решење је тога задатка у такој мешавини непосредне и посредне порезе у порезну систему, да непосредне порезе терете у сносним квотама просечну порезну снагу и то ошште, потпуно и сразмерно, а посредне порезе пак да се тако удесе, да порезаншци могу сами себе теретити или олакшавати себи терет по својој засебној способности, коју они сами увиђају и осећају. То није једини, али тек главни је задатак порезне системе, састављене из непосредне и посредне порезе.

За то се при порезивању мора поступити на два скроз разна начина: порезивање редовног стања свију порезних извора, дакле порезивање прихода, и порезивање појединих врста и појава како се употребљује имовива. У годишњем редовном укупном приходу мера је просечне укупне способности, а у чињеницама употребе: трошењу и гомилању, јавља се, избаја на површину индивидуална разноликост праве способности.

Мера просечне способности. Њезина, је мера приход, односно имовина. Порезна снага свакога јесте у приходу, односно имовини. С тога ће и просечна поревна, енага ма, како — просто или прогресивно.