Rad : list za nauku i književnost

св. ЈТ. а НЕКОЛИКО УСТАВНИХ ПИТАЊА " 805

питање од начелне важности, у коме "оба дома не би ишла управ тачпо супротним правцима. У опште се може казати да се већ сад може сматрати да се не. може одржати и да је погрешна мисао да се установе два дома са политичком равноправношћу а састављена из содијално различних елемемената“. И одиста, сви увиђавни п озбиљни политички писци и практички државници увиђали су п увиђају зло, које по државне послове пониче из трвења и честих сукоба између два дома). Сваки од њих може цело законодавство потпуно да укочи, да доведе до застоја, а опет без непрестане правилне радње законодавства државна машина не може да буде, мора да стане. Нико то није згодније означио него чувени амерички државник прошлога века Франклин у оној његовој слици, коју другп један писаца) наводи: „О сопуетлетеле ауес Фепх сћатђтез, Фзан-1, Ли ан Гебеј филе сћатте ће апејсе рат етапе еграг Чеглеге, ауес Чев сћеуаих Птал! еп вере еотиталке“ (владавина са два дома начинплајенањега 'упечатак оних кола, која су запрегнута спред и састрар и то са коњима који вуку у противном правцу). Свуда онде дакле где се без потребе стварају разна тела за исти посао, ту се одмах ствара извор расцепа и сукоба, те, имајући намеру да се избегну и предупреде неке тобожње замишљене опасности од једнога дома, ствара се истинска реална опасност тога сукоба пи трвења. _ ;

У целом нашем досадашњем доказивању ми смо једнако стојали и врзли се управо на земпвитиу над теоријских противника, јер хтедосмо да их побијемо на њиховом сопственом терену. Ми смо примили ту начелну поставку, да се у демократској државнај организацији може 'усвојити горњи дом и само смо се ограничили на то, да покажемо како баш п усвајајући у начелу установу горњега дома њоме фактички не могу да се постигну оне цељи, којима је намењена и како према томе баш и са „умерено“ демократскога гледишта она постаје сасвим непотребна, а према околностима пи позитивно штетна. Је ли нам тај доказ испао за пл то ће читаоци

да пресуде.

1) Ми бисмо могли овде наређати и навести пуно цитата и изрека разних писаца и државника, из којих јасно ивлави увиђање и признавање тога зла. Но ми мислимо да то није нужно.

у а. шађолша у с, ФпевНонв вопаб топле ез, стр. 847.