Rad : list za nauku i književnost
ПРАТЕ РА ЕВЕ ОСУ.
Низ. српскијех приповиједака, Вука Вит. Врчевића. Већином о народном суђењу по Боки, Црној Гори и“ Херцеговини. Панчево. 1881. У овој књизи прештампане су и прикупљене у једно приповетке из живота народнога у Боки, Прној Гори и Херцеговини, које је приповетке г. Вук Врчевић раније објавио у задарском правничком листу „Праву“ и у дубровачком , „СОловинцу“. Господин писац имао је прилике да сам види и чује све о чему ове приповетке причају, и ми му веома захваљујемо за труд и усрдност око овога посла, који ето нарасте у читаву књигу од 340 страна.
Познато је каку високу вредност има литература која нас упознаје са животом народа. Да је у тој литератури приповетка једно од најмоћнијих средстава то нам доказаше приповетке Стјепана Љубише, а то ће свакому читаоцу бити јасно пошто прочита књигу којој горе исписасмо наслов. |
Господин Вук Врчевић није уметник приповедач. У овом послу он је предузео да нам само докажс оно што је чуо, да пред нас изнесе оно што је видео. Он сам нити што додаје нити што улепшава. Тако су пред нама истинити догађаји, који својом унутрашњом вредношћу дају вредност и приповеткама. Ми ћемо мало даље разтледати колико је господин писац учинио у оном што је његов рад, а сад да видимо саму садржину.
Кад читалац пажљиво прочита све ове приповетке, њему ће се показати у главним цртама слика једнога друштва чији су чланови (свакојако мушки чланови) једнаки и по социјалном положају свом и по кругу мисли својих. Нигде нећете наћи боље прилике за заједницу основану на једнакости. Ова заједница има свој — програм. Потпуни програм ако хоћете у питањима политичким, моралним, религиозним, чак и у питањима етикеције. И, што је најважније, овај се програм врши доследно, у свима приликама, врши се тачније него икакав други програм „организованих“ друштава. Основна мисао овога програма јесте: корист и одржање племена или народа или кнежине или села или — метните још како име, само то име мора значити већи број људи, а никако једну личност. О интересима једне личности може бити говора тек пошто су осигурани интереси заједнице.
Ево примера. Девојку је обећао отац њен Маркиши Стојанову за сина му. То значи да је девојка у пуној Форми испрошена. Међу тим девојка воли Ђетка Лазарева, и овај је доиста и уграби, те тако,