Radno i socijalno pravo
Златибор 2005 Тенценције у развоју радног и социјалног права
цирање, екредитацију, залагање за децентрализацију, претходни стаж осигурања и низ других новина, као и преузимање одговорности Владе за укупан систем функционисања здравственог осигурања.
3. Сва наведена залагања нису у потпуности доследно операционализована у нормативном тексту Нацрта.
То се посебно односи на неке од истакнутих циљева и предложених решења. На пример залагања за децентрализацију и за несмањивање права, а у нормативном делу неадекватног прихватања таквих залагања. Ако се залажемо за децентрализацију она се не може онда односити само на добровољно здравствено осигурање, већ се мора односити и на обавезно. Није довољно децентрализовати само преношење послова и средстава за те послове у Филијалама (то је могуће и по садашњем решењу Закона), већ је потребно децентрализовати управљање и одлучивање, односно утврдити децентрализовану организацију здравственог осигурања и одговарајући правни субјективитет по одговарајућим критеријумима, тј. децентрализовати овлашћења и одговорности, а централно утврдити само функције од заједничког интереса. На тај начин треба отворити и конкуренцију односно тржиште у здравственом осигурању. Слично је и са принципом несмањивања права, где се на пример у односу на право на новчану накнаду за случај смрти ово право ограничава и смањује у односу на садашње решење и сл.
4, Генерална је примедба да је укупно у Нацрту Закона требало више уважавати искуства земаља у окружењу у којима функционишу поједини нови институти здравственог осигурања, као што је добровољно здравствено осигурање (Словенија, Хрватска), односно земаља које су прошле транзицију (Чешка, Мађарска и др.
5, Све евентуалне примедбе, као и предности, било би могуће боље размотрити, анализирати па и адекватније правно изразити, да је била претходно израђена одређена анализа досадашњег спровођења овог Закона (о чему има доста материјала), као и да су дата одређена компаративна решења.
Недостатак таквог аналитичког - компаративног материјала, хендикеп је јавне расправе. Сматрамо да није добро и предлажемо да се у изради коначног Нацрта, понуди и један овакав материјал или бар у сваком случају детаљно образложење Нацрта.
537