Radno i socijalno pravo
Златибор 2005 Тенценције у развоју радног и социјалног права
Примедбе, предлози, и сугестије у појединостима
Полазећи од наведених начелних примедби, као и конкретног разматрања текста предложених правних норми у Нацрту, истичемо следеће:
У члану 2 који дефинише из чега се састоји здравствено осигурање односно који представља уствари дефиницију укупног система здравственог осигурања, добро је што је уведено и добровољно здравствено осигурање као саставни део укупног здравственог осигурања, али то није довољно и прецизно написано. Потребно је уложити напор за прецизну и потпуну дефиницију здравственог осигурања као скупа свеобухватних активности већег броја организација које спроводе обавезно, основно, добровољно и допунско здравствено осигурање у циљу здравствене сигурности осигураника и његове породице а на начелима узајамности и ограничене солидарности, односно свако од наведених и прецизно дефинисати. На овај начин би се избегли неспоразуми при даљој разради и помињању наведених термина у каснијем тексту нацрта (нпр. Члан 42 став 3).
У Члану 29 тачка 4, право на новчану накнаду за случај смрти се ограничава тиме што се као новум на садашње стање уводи његово остваривање само у случају ако се ово право не остварује по другим прописима. о социјалном осигурању или прописима о раду. У садашњем решењу ово право није на овакав начин ограничено и оно се у пракси остварује по више основа то јест и по основу рада и по пензијско инвалидском осигурању и другим осигурањима, живота, несреће на послу и др.
У Члану 40 се дефинишу пакети здравственог осигурања односно проценти плаћања услуга из средстава Завода, али се то само у грубим цртама односно генерално утврђује, а што сматрамо да није довољно и да треба прецизније и детаљније у закону или другом одговарајућем акту регулисати и то пре или заједно са доношењем овог Закона, како би осигураницима било јасно шта им све припада и по којим ценама. Овлашћења предвиђена у. члану 43, односно 44, да то утврђује Влада односно Завод кроз садржај, обим и стандарде права на здравствену заштиту, односно цене је супротно Европској Повељи која захтева да осигураници претходно знају прецизно своја права из здравственог осигурања. Посебно је проблематична одредба да сеу току трајања осигурања овај садржај може мењати. То је супротно и одредбама Закона о облигацијама.
538