Radno i socijalno pravo

Златибор 2006 Промене у радном и социјалном законодавству

себним законом није друкчије одређено. Међутим, поједина права и дужности државних службеника у одређеним државним органима (судови, тужилаштво, унутрашњи послови итд. могу се уредити друкчије, ако то природа послова у њима захтева (члан 1. став 2. и члан 4). Произилази, дакле у погледу природе овог закона да је он посебан у односу на Закон о раду односно на прописе којим се уређује општи режим радних односа, а да је "општи" у односу на посебне законе у појединим друштвеним областима (Закон о судијама, Закон о јавном тужилаштву, Закон о унутрашњим пословима итд.).

г) Државни службеници нису народни посланици, председник Републике, судије Уставног суда, чланови Владе, судије, јавни тужиоци и заменици јавног тужиоца и друга лица која на функцију бира Народна скупштина или их поставља Влада и лица која према посебним прописима имају положај функционера (члан 2. став 2.). Разлог за овакво решење је, пре свега, што се на њих због њихове Уставом утврђене посебности не могу применити начела службеничког система.

д) Радна места државних службеника деле се на положаје и извршилачка радна места. Критеријуми су: сложеност послова, одговорности за рад државног органа и ширина овлашћења. Положај је радно место на коме државни службеник има овлашћења и одговорности везана за вођење, усклађивање и организовање рада у државном органу, док преостала радна места припадају извршилачким радним местима. При томе рад на положају заснива се актом о постављењу, обично актом Владе, док се на извршилачким радним местима заснива на интерним актима руководилаца органа државне управе и служби Владе.

ђ) Службенички однос према Закону сматра се радним односом. Једна од квалитативних новина Закона је и детаљно разрађен поступак заснивања радног односа за све државне службенике, којима се кроз институцију обавезног конкурса обезбеђује не само јавност поступка, већ и неопходна конкуренција која треба да резултира запошљавањем на основу квалификација и способности. Посебно је значајно истаћи да ће некадашњи бројни функционери, које је до сада постављала Влада актом, без икаквог конкурса (а што је у пракси значило превагу политичких над стручним критеријумима), постати такође државни службеници, те ће им каријера зависити искључиво од стручних мерила и личних способности. На овај начин уводи се

44