Radno i socijalno pravo

Златибор 2008 Социјална права и достојанство на раду

финансијским проблемима, па је Немачка тренутно у фази смањивања трошкова за услуге односно повећања ефикасности рада кроз разне мере. Са друге стране о квалитету се води рачуна кроз усвајање система за контролу квалитета, сертификате, стандарде, различито извештавање, међусобну координацију различитих служби и сл.

Велика Британија је у облсти социјалних услуга извршила потпуну деволуцију и децентрализацију. Иначе социјални системи су различити у Шкотској, Ирској, Енглеској и Велсу и постоји посебно законодавство у свима њима али се овде нећемо упуштати у појединости. Основни циљ је јачање социјалне укључености кроз обезбеђивање услова за што самосталнији живот појединца и породице у заједници.

У Енглеској је такође стални тренд обезбеђивања услуга из вандржавних извора, тако да је спектар пружалаца услуга широк и омогућава већи избор пакета услуга од стране корисника. Социјалне услуге се финансирају на локалном нивоу, док су основни извори прихода локални порези на имовину, дотације од централне власти и партиципација корисника. Корисници услуга за заштиту старих плаћају део или целокупну цену услуге у зависности од сопственог финансијског стања, али се води рачуна о корисницима, јер се у поступку процене потреба, прво установљава најадекватнија услуга, а затим начин плаћања и извор финансирања. Квалитет услуге обезбеђује се кроз високе стандарде, добру праксу, инспекције и регистрације уз коришћење стандарда и добре праксе као мерила.

Финска је земља у којој и скупштина и влада имају основну одговорност за функционисање социјалног система. Локалне власти су одговорне за обезбеђивање социјалних и здравствених услуга становницима своје општине и оне финансирају око 70% трошкова.

Када су у питању стара лица, тренд је омогућавање достојанственог и квалитетног живота у својим домовима тако да је ванинституционална заштита добро развијена. Доступни су им различити сервиси помоћи у кући, кувања, чишћења, прања веша, медицинске неге, физиотерапије, одржавања личне хигијене, кројачке услуге. Развијеност ових услуга огледа се и у томе што се услуге пружају 24 сата дневно и преко викенда и врло добро функционишу. Дневни центри користе старима са слабијим здрављем и обезбеђују им исхрану, купање, рекреативне активности и дружење.

584