Ratnik
694 РАЗЛЧИНОСТИ
Кад посмотримо услугу, коју су руској војсци учинили путни паровози и сривнимо са незгодама, које и ми имамо при нашим транспортима због оскудице подвозних средстава, онда нам се питање о овим паровозима показује као врдо важно и нужно, да се на њега велика пажња обрати, а као што смо напред видели конструкција свију наших вазкнијих друмова одговара употреби путних паровоза, и неће бити ништа више нужно, да се на друмовима измени, осим можда која ћу-= прија, па да се они одмах могу код нас усвојити. Ми ђемо овде навести само један пример: Наша војна Фабрика у Кратујевцу троши 5а своје парне машине дрво, јер је ово јевтиније кошта него ли камени угаљ, а то само с тога, што се нема довољно транспортни средстава 34 пренос каменог угља из Сењског- мајдана; међу тим познато је, да је најјевтиније средство за грејање камени угаљ и да се у осталом свету употребљује не само за машине, него и за домаћу потребу. - Државној Фабрици у Крагујевцу, кад је најмање с послом заузета, потребно је дневно за њене машине око 9000 килотр. каменог угља, или месечно, __ако се узме 25 радни дана, на 50.000; што чини з5а годину 600.000 килограма каменог угља. Пренос ове количине помоћу возарског оделења или киријом од Сења до Крагујевца коштао би у најбољим околностима. на килограм 5- пара, што чини укупну суму од 15 000 динара. Међу тим машина са вагоном коштала би 6248 папирни рубаља или укупно 16.250 динара. Дакле остало би још 1950 динара да машина другим транспортима одужи за ! годину, па да буде исплаћена. Но кад узмемо да данас, машина по друму може ОД једанпут да вуче терет од 2500 пуда (30.000 килограма), онда излази да ће моћи целу количину од 600.000 килограма да повуче од 20 пута, а почем се креће са брзином 5:3 километра на сат, то следује, да јој да Сења, које је око 60 Ем. од Крагујевца удаљено, потребује 12 сати толико исто и натраг и кад има довољно радни руку на расположењу, може се цела количина натоварити за 2 дана. дакле за један транспорт потребовала би 4 дана, за сви пак 20 транспорта, 80 дана или округло 3 месеца. Остају још 9 месеци за остале радове: пренос гвожђа, олова, кокса, блеха и т.дД. од Београда и Смедерева. Из овог види се да би се могла 5а једну тодину не само исплатити него и у економисати 5 пута толико колико она кошта, кад неби ушло у рачун: послуга машине, оправка, мазање, грејање и остале ситнице, па и кад се ово одбије, што ће изнети око 6000 динара, онда опет остаје годишње економије, и ако због поледица зими неће моћи да транспортује до 4 месеца, на сваки начин најмање дупло колико она кошта. (ваве машине, ако се с њима добро поступа, могу служити више година, и онда према напред изложеном рачуну у осталим годинама, неће ни траспортни трошак бити већи од онога, што кошта гориво, послуга и оправка, а то је увек знатно мање него што кошта транспортовање са возаријом или рабаџијама.
Из овога види се да неби било с горега, де се овај начин подвоза код нас не заборави, но да 66 следује примерима, Италије, Енглеске, Француске и Русије.
К. Р. Е.