Ratnik

НАСТАВА У ШВАЈЦАРСКОЈ 129

упуствима инструктора они ће научити, да се њоме користе како то треба. Овај ће имати у њиховим очима само просту улогу једног команданта јединице; он ће им давати задатке за извођење наставе и упуства за њено извршење. Он ће надгледати и руководити и попуштаће у колико увиди да се они осећају способни за самосталан рад. Овим поступком инструктор ће на крају јединачне обуке успети у томе, да ове младе наставнике учини способним за самосталан рад те да раде сами не питајући никога за савет. Мале погрешке, нетачност и особености мање важности не треба да буду повод да се официр (наставник) сматра као ђак и да се непрестано; посматра његов рад.

За време првог периода наставе, млади командант једи– нице имаће више да се занима унутрашњим редом својих рекрута, а наставом мање; доцније, у колико се све ово побољша својим нормалним током, он ће сам предузети управу и вођење своје јединице.

На ова гледишта треба се прилагодити у рекрутској школи са пуно савесности и са пуно воље.

Рекрути враћајући се својим кућама треба да понесу пуно љубави за војну службу и велике њене циљеве, да понесу веру у своје старешине, свежу душу и срце. Физички и морално очврсли, они ће бити радост својима и биће часно сведочанство у корист оних који су их васпитали.

На тај начин обука војника неће имати само значај војнички, она ће имати дубока утицаја на живот грађански и помоћи ће увођењу реда, морала, осећаја дужности и пожртвовања у држави.

ЈУ. Настава за гађање у обуци рекрута

Ова настава треба да је јединачна, водећи рачуна о способностима сваког војника и о његовом физичком саставу.

Инструктор треба да је способан за извођење ове наставе, на име: да може да уочи све махне код рекрута, да познаје њихов узрок, као и да зна начин да се оне искорене, а да се ипак вера рекрута у оружје не умањи, већ на против да; се још више повећа, као и да сам рекрут не изгуби веру у самог себе. Најзад, потребно је да и сам наставник буде врло добар стрелац — тај пример најбоље утиче на рекруте.

Настава треба да је прогресивна (постепена), поједине радње да се изводе испрва засебно, па тек после да се врше сједињене, кад је рекрут толико успособљен, да их изводи тачно и са сигурношћу.

Прецизност у вршењу ових радњи јесте један од услова за доцнији рад стрелаца у заједници.

РАТНИК, СВ. У. 191. 9