Ratnik

110 РАТНИК Ма куда прошла и ма где застала таква кола, подметала су заразу. Али је пегави тифус развејан по земљи и другим модерним средствима евакуације. Ту су играла улогу још и же„зеничка превозна средства. ао што санитет није располагао сцецијалним санитет-

ским колима и колонама за превоз заразних болесника, исто тако није имао ни нарочитих санитетских вагона и возова за заражене. Место овога, место најпедантнијег издвајања и делења рањених и незаражених од заражених, место регулисавања целокупне железничке вожње у смислу научних епидемиолошких и полицијско-санитарних принципа и мера, — код нас се десило најгоре. Код нас ово најакутније питање епидемиологије уопште није ни додиривано, нити је узимано у обзир. :

Од почетка рата, и нарочито за време епидемије, саобраћај на железницама узима непамћене код нас размере: повећава се не само број возова и број и састав композиција, већ расте до легендарних цифара и свет који путује. По возовима се шаренило од најразличитијих врста света; ту су биле оголеле и оболеле избеглице, и оне што носе заразу, и што је саме имају, ту су прездравели војници, пуштени после прележане заразе кући на боловање; поред ових носилаца заразе путовали су и други још здрави, али већ у периоду инкубације т.ј. у моментима разбуктавања заразе и у тренуцима раздавања ове суседима; ту су најразличитији курири и други њима слични, који су до воза завирили у безброј сумњивих од заразе и вашију места и који су још довде на безброј начина дошли у додир са заразом и вашима; ту је још безброј људи и прилика, чистих и вашљивих, богатих и сиромашних, заражених и још незаражених, — ту се, једном речи епидемиологије, вршила трампа и узајамна размена свију заражених људи из свију крајева Србије са још здравим и незараженим.

Тако је то ишло дуго, до пред сам крај епидемије. Тек у фебруару месецу идуће године, т.ј. после 7—8 месеци оваквог ширења. и развејавања заразе, отпочело је предузимање мера против овог зла. Тога месеца је био обустављен сваки железнички саобраћај и тада је први пут. од почетка рата извршена дезинфекција и чишћење заражених и загађених вагона као и железничких станица.

_ Статистичких тачних података немамо, нити ћемо имати, Улога заражавања људи на нашим возовима и станицама остаће, с тога, недовољно оцењена. Без тачних цифара ипак једно се може позитивно тврдити, а то је, да је наш антисанитарни железнички саобраћај тога времена много људи и пуно живота отерао у гроб.