Ratnik, 01. 01. 1923., str. 70
64 РАТНИК
Према данашњем стању телеграфије употребљују се Хјугсапарати на важним станицама као главно спојно средство.
ђ) Ферндрукер. Ови апарати могу се према њиховом уређају обележити називом „електричне писаће машине“. Противно Хјугсапаратима није за руковање ферндрукером потребно нардчито стручно знање и свако може за врло кратко време научити да рукује истима. Ферндрукери дају, као и Хјугсапарат документарне депеше а пружају могућност, да се са једне станице могу истодобно на више станица предати циркуларне депеше. На исти начин, као и код телефона, могу се и код ферндрукера успоставити централе, које спајају, према потреби, поједина места; но противно телефонским централама имају ферндрукерцентрале предност, да се у централама не могу прислушкивати депеше.
Ови се апарати могу употребљавати само на мање удаљености, а због компликованог уређаја потребан је нарочито стручно школован персонал за одржавање истих и за одстрањивање насталих сметња.
Употреба ферндрукера препоручује се код дислоцираних области у једном месту (поред телефонског споја) нарочито ако је потребно да се измењују депеше тајног садржаја.
е) Радиотелеграфија. Предност радиотелеграфије лежи у томе, што је иста неовисна од сваког галванског споја и што једна станица може давати депеше на неограничен број других станица. Радиостанице су из тих разлога од нарочите вредности за саобраћај на мору и за циркуларну службу.
Овој предности стоји насупрот велика скупоћа уређаја радиостаница,·као и чињеница, да свака незвана радиостаница може слушати цео саобраћај. Тога ради је потребно, да се све депеше на сваки начин шифрирају, што веома комплицира цео саобраћај. Надаље је радиографски саобраћај подвргнут сметњи вањских (временских) околности, као и, у великој мери, намерној сметњи по непријатељу.
За саобраћај на мору је радиотелеграфија неопходно потребна. За морнаричке сврхе употребиће се радиотелеграфија на копну само као помоћно средство, а телеграфија жицом као главно саобраћајно средство.
ж) Радиошелефонија. За ово најмодерније саобраћајно средство вреди исто, као и за радиотелеграфију; оно је такође подвргнуто истим сметњама.
Док је код радиотелеграфије потребан нарочито школован персонал за примање и давање депеша, потребан је код радиотелефоније нарочито школован персенал само за давање.
Према томе саједињује радиотелефонија, под становитим околностима, предности радиотелеграфије и једноставног рукоковања обичним телефоном.