Ratnik
ТАКТИЧКА УПОТРЕБА БОРНИХ КОЛА 47
|
Глава 11.
Борна кола као и свака друга борачка трупа, могу се налазити у три стања за време операција: могу становати, маршовати или се борити.
3.) Сатановање. — Борна кола могу: кантоновати, логоровати или биваковати. Њихов распоред, потребе и мере опрезесличне су у многоме условима за становање артиљеријских једи, ница. Као додатак постоји услов, да се приликом кантоновања налазе у близини какве фабрике или радионице, чијим би се алатом и материјалом могле послужити. Пошто је изненадност појаве борних кола, један од најмоћнијих фактора у њиховој употреби за време рата, то се нарочита пажња обраћа на заклањање 6. к. од погледа непријатељске авијатике и осталих средстава за осматрање. Не само да материјал мора бити брижљиво заклоњен и камуфлиран, већ се морају отклонити или маскирати сви трагови по путу и ван овог од колотрага бескрајног платна. Н. пр. растрљати или покрити лишћем, травом и томе сличном, што би одговарало околној култури. Ово је потребно с тога, што су оптичке справе и фотографска сочива толико усавршена, да се чак и ови трагови разазнају и снимају.
Као што је за становање јахаћих трупа неопходан услов вода, тако је исто потребан и за борна кола, чији хладњаци морају бити пуни воде а токође је иста потребна и за прање возова.
Као мерило за избор кантомана за 6. к. може се узети, да место од 500 становника, може да прими један батаљон, односно један дивизион борних кола.
4.) Маршовање. — Борна кола маршују само на краћим одстојањима и за краће време, јер сваки марш, који би прешао 15 км. захтева одмор од неколико часова, ради оправке направа. Квар материјала расте са дужином поређаног пута, тако после марша од 25 километара потребан је одмор од 24 часа, ради оправке материјала.
Због те и такве осетљивости материјала, борна кола доводе се што је могуће ближе непријатељу путем превозних средстава. Превозна средства су: жељезнице и аутомобили, који носе називе: трактери и камиони. Преношење 6. к. бива на следећи начин:
а.) Преношење 6. к. жељезницом. — За преношење 6. к. и аутомобила, употребљавају се смо отворени вагони; најбоље платформе или вагони са ниском оградом, а кад њих нема, онда свака врста отворених кола, код којих се ограда може обарати, односно расклапати без тешкоће.
За утовар је потребна рампа у продужењу колосека, а не са стране колосека, како су махом све рампе код наших ста-