Ratnik
ТАКТИЧКА УПОТРЕБА БОРНИХ КОЛА 49
Укрцавање бива помоћу рампе, или се пак користимо каквим природним или вештачким усеком поред пута, са чије плат форме 6. к. могу директно да пређу на платформу камиона. Кад оваквих усека немамо, онда се служимо покретном рампом, коју са собом носе јединице 6. к. Овакав начин укрцавања, захтева доста времена.
За пренос једне чете 6. к. камионима, потребно је:
30 камиона од 7 тона.
5 камиона од 3—4 тоне, и сви камиони и путнички аутомобили, који чети припадају.
Глава 111
5) Борба. — У намери, да што рељефније представимо како изгледа употреба 6. к. у борби, ми ћемо поред примера из светског рата изнети како се доводе борна кола до војишта, те да се има потпуна континуелносту излагању.
Претпоставимо да се жели, да уведе један батаљон 6. к. у борбу и да се исти налазио дотле негде у кантонману а поред железничке пруге. Тад се тај батаљон укрца у 3 композиције, како је то већ речено приликом излагања о проширењу 6. к. железницом. Место за искрцавање 6. к. бира се што је могуће ближе противнику. Искрцавање се врши кад год је могуће под заклоном мрака или магле. Како се која јединица искрца, она се упућује у заклон од погледа непријатељске авијатике. По том, ако су трупе, у овом случају дивизија, доста удаљене од места, где је вршено искрцавање, тад се борна кола натоваре на камионе и односе до пешадијске трупе и то:
Први случај. Ако је трупа, којој се придају 6. к. на положају, где се већ желе ова употребити, онда се 6. к. транспортују што је ближе могуће трупи, и на унапред изрекогносцираном месту у каквом заклону, изврши се искрцавање. При том се води рачун, да овај марш буде заштићен и заклоњен од непријатељске авијатике
Од те тачке, пошто је се извршила попуна, преглед материјала и остало, а у времену, које нам стоји на расположењу с обзиром на ситуацију и задатак 6. к., ова се крећу сопственом снагом на бескрајном платну. Као што смо раније напоменули, овакав марш јако шкоди материјалу и захтева оправке, дуже или краће с обзиром на величину пређеног пута. Овако б. к. маршују до положаја, који се зове: „очекујући положај“. На очекујућем положају изврше се поправке, попуна у бензину, мазиву и т. д. Време бављења на очекујућем положају, зависиће од ситуације и намераваног задатка. По том, а готово увек под заклоном мрака или магле природне или веш-
РАТНИК, св. УП. 1923. 4