Ritam

Film

ČOVEK U BEKSTVU

ДНЕ RUNNING MAN/ Paul Michael GLASER, 1987. Arnold SCHWARZENEGGER, Maria Conchita ALONSO, Yaphet KOTTO, Jim BROWN distribucija: ZETA FILM trajanje: 100 min.

Iznenadjuje kako je Pol Majkl Glejzer uspio da u 101 minuti .Čoveka u bekstvu, ne „iskoristi, dovoljno svog glavnog glumca Švarcenergera, koji je joi odavno postao legenda, I ušao u panteon filmske mitologije, počinju da citiraju i spominju u filmovima, baš kao nekada i Bogarta. Jedan od najzanimljivijh primjeraje, svakako sekvenca iz filma .Iron Eagle 2. u kome su Švareneger I Milijusov .Konan, zajednička iskustvena podloga u komuniciranju ruskih I američkih pilota. Samo u prvih petnaestak minuta .Čoveka u bekstvu. Glejzer daje prostora Švarcenegeru omoguavajući da djeiuje ona fantastiòna sprega

komicnog i saspensa. Jedino tu on ima prostora da igra. Posle i Švarceneger i još nesretnija Marija Končita Alonzo, koja je srećom igrala i kod Blejka Edvardsa /„Kakva frka./, te pokazala da zna da glumi, postaju samo dvije figurice u Glejzerovom totalu. I tako do kraja, Glejzer priča sf priču, čija radnja se dešava početkom dvadeset prvog vijeka, pod nekom vrstom vojne diktature; pri čemu je televizija glavni ideolog, a emisija .Running man, glavna zabava. Siže, koji je svojevrsno, iako ne baš najsretnije, kominovanje .Rolerbola,, Karpenterovog .Njujorka 1997. i još niza filmova, nastao je na osnovu romana R. Bekmena /Bachman/. Prvobitno snimanje je trebalo da se obavi u Kanadi 1985,, sa G.P. Kosmatosom /Cosmatos/ kao režiserom i Kristoferom Rivom /К, Reeve/ u glavnoj ulozi. Godinu dana kasnije, kada je snimanje započelo, režiser j® bio Endrju Dejvis /Andrew Davis/, da bi übrzo posao preuzeo Glejzer. Poznat kao glumac u seriji .Starsky and Huch,, koja je godinama I dio evrovizljskog repertoara, Glej-

zer se povremeno bavio I režijom. Nenadahnuta režija jol stereotipnijeg scenarija napravila je od ovog filmskog ostvarenja, teškog 27 milione dolara, gledljiv, ali i nemaštovit film. Stalna ironìjska distanca, koju vremenom übija neoriginalan scenario /lovci koji se smjenjuju progoneći Bena i njegovu grupu/, ipak uspjeva da filmu obezbijedi odredjeni šarm. Postoji i nekolikò sjajnih komičnih scena za koje je najviše zaslužan Švarceneger. Omjer budžeta .Terminator,,: „Тгкаб,, /„Terminator. je snimljen za òetvrtinu .Trkačevog,, iznosa/ pokazuje kako je statičnost i gotovo pozorišno bavljenje prostorom proizvod neinventivnosli, a ne smanjenih finansijskih mogućnosti. .Poruka. ovoga filma - ismijavanje siičnih filmova sa porukama o štetnosti televizije I o oblicima tehnološke represije u 21 vijeku - uz glumu Arnolds švarcenegera i odredjenu dozu humora predstavljaju i jedini kvalitet. Na suprotnoj strani su nemaštovit scenario I neprimjerena režija. (**)

Isidora Bjelica

ŽESTOKI UDARAC

(RAW DEAL) John IRVIN, 1986. Arnold SCHWARZENEGGER, Kathryn HARROLD, Sam WANAMAKER, Paul ŠHENAR distribucya: MAKEDONIJA FILM trajanje: 105 min. „Žestok udarac” je jedan od onih neodgovomih filmova na osnovu kojih manje pronicljivi ili manje upućeni gledaoci stiču utisak da su akcioni filmovi liscili dubine i da su zato niskih umetničkih vrednosti. Obično je besmisleno objašnjavati da to nije tako, ali daje „Žestoki udarac” zaista bez dubljih misli i prilično loš, činjenica je koju je teško poreći. Reditelj Džon Irvin („Psi rata” 1981) posvetio se ovog pula mnogobrojnijim stereotipima žanra i dokazao da se čuda dogadaju: kako-tako koherentna priča može se ispričati bez ikakvog učešća vrhovne ideje! Medutim, ni od čuda ne treba očekivati previše, tako daje ta priča ipak ìspala kako je jedino mogia, tj. bez veze. Film polazi od pristojnih početnih elemenata i bivši FBI-evac (Švarceneger), koji zahvaljujuéi zlikovcima to vise nije, ulazi u mafìju da bi je raskrinkao. Ali, uraden u krešendo-formi sopstvene gluposti film će, kroz nategnute peripetije, doterati do srceparateljnog kraja koji je suviše neartikulisan da bi se lepo povezao sa početkom, kako je to red. Nažalost, osim samom sebi, Irvin je prilično naškodio i protagonisti, od čijih glumačkih potencijala ništa nije iskoristio, pa ni njegov karakterističan fizički izgled. Tretirati Švarcenegera kao bilo kog drugog glumca koji urne da se bije, apsolutna je besmislica, a obući mu odelo koje on do kraja filma neće spek-

57