Ritam

JAZZ ON VERVE - Vol. 1, 2 i 3

Negde tokom Istvudovog filma „Bird” (opet on), Charlie Parker i Dexter Gordon vode (otprilike) ovakvn diskusiju, a nakon još jednog od izuzetno nspešnih koncerata Parkera n Parizn;

Dexter: Charlie, vidiš da ovi luduju za nama, nisam baš signran da zngju u čemu je stvar, ali, svejedno. Hajde samnom po Evropi, nauživaćemo se. Charlie: Vidim sve to, ali ne mogu. Fali mi ono „nešto”... Uglavnom, stvar se može svesü na sledeće: Francuzi, koji manje-više obožavaju džez, su aatori ove serije kompilacija, i odmah treba reći znanje i Ijubav odišu svim ovim pločama. Medutim, tu negde fali i ono „nešto”, tj. osećaj za suštinn, čime se povremeno gubi koncepcija i mesto tematskih celina, dobijamo školski udžbenik džeza (ne da je to nešto loše ili da nam takvo nešto nije potrebno), koji čak može preći i u zbrku. Gledano pojedinačno, je druga ploča' - Vol. 1, „Bop and Jazz Moderne”, ne same zbog izuzetno kvalitetnog odabira izvodača (C. Parker, D. Gilesspie, MJQ i dr.), već pre svega zahvljujući najjasnijoj muzičkoj koncepciji. Uvodna ploča, kao što je to gotovo uvek i sa ovakim serijskim izdanjima, bavi se zvukom tzv. velikih sastava („Big bands”) - Cont Basic 1 si. Izbor je korektan i istorijski reprezentativan, ali je mogao bit! malo više „duševniji”, (j. mogla se dati prednost nekim kompozicijama i izvodačima koji nisn toliko poznato (a koji zaslužoju širu pažnjn i postoje u arhivama kompanije „Verve”). Najveće problème ima trće izdanje Vol. 3, - „Chanteurs” (pevači), jer džez nije samo zbir ključnih mimera i izvođača, već njihovo slaganja u jednu logičku i tematsku celinu. Dok je u slučaju prva izdanja iz ove serije to bio slučaj, ovde je to izgleda iSlo teže. Napravljena jc isuviše velika kombinacija, naročito na prvoj strani, na kojoj je, takođe, isuviše veliko težište dato nekim „big band” interpretatorima, koji su, nostalom, imali i zasebno izdanje. Ipak, većina muzićkog sadržaja je takva, da oni koji ne poseduju većinu ovih numera na nekom izdanju n svojoj kolekciji, a žele da znaju šta je to kvalitetna džez-vokal ili big-band interpretacija, ne bi trebalo da propuste ovu priliku. Joše jedna primedba ide na račun originilanih sastavljača serije - nkoliko se već htelo ići istorijskim pristupom, koja reč i činjenica više (sem detaljnog pregleda svih izvođača za svaku pojedinačnu kompoziciju) bi bila više nego korisna. Međutim, kada se ima u vidu naše džez izdavašto (nešto п vidu crvenih datuma u kalendaru), dobro je i ovako. Sto se dče zvezdica, stvar stoji ovako: Vol. 1 **** Vol. 2 ***** Vol. 3-*** (urednik ne da dodam 1/2)

Živorad Van Basten

Nina Simone

RAZNI IZVOĐAČI - „BOMBARDIRANJE NEW YORKA” (SLUŠAJ NAJGLASNIJE)

Samim činom objavljivanja, ploča „BOMBARDIRANJE NEW YORKA” izborüa je sebi pravo da se kao svojevrstan kuriozitet i pravi mali podvig nađe na vidno mestu u nekoj budućoj enciklopediji YU Rocka. Рге svega žato što je ovo prvi sluéaj da se finansiranjem i izdavanjem ploče pozabavio same jedan éovek, zaljubljenicima rock’n’rolla (ružnog, prljavog, zlog) zasigumo poznati Zdenko Franjić. Kažemo poznat, jer ovo nije prvi put da se sreéemo sa njegovim izdavaštvom (pogledaj RITAM, jul/avgust). Uz to, za same bendove koji su predstavljeni ovom pločom, bilan je trenutak u kojem su putem nje uspeli da skrenu pažnju šire javnosti na sebe. Tonski zapisi istih sastava objavljeni su u poslednjih godinu dana na kasetama produkcije SLUŠAJ NAJGLASNIJE, ali pojavljivanje na ploči je, svakako, korak napred, jer da se to nije dogodilo njihov bi dalji opstanak mogao biti doveden u pitanje. Verovatno su se mnogi našli zatečeni činjenicom da se SPOONS i POKVARENA MAŠA, bandovi velikog potencijala (naročito prvi), iz iste produkeije, nisu našli svoje mesto na „BOMBARDIRANJU N.Y.-a”. Medutim, mišljenja smo da je to stvar koja se tiče samog kompilatora jer on je taj koji je uložio novae i koji, u krajnjoj liniji, snosi rizik za prođu ploče, pa je i njegovo pravo da izabere saslave koji ée se naći na njoj, Korne se izbor ne svida neka izdvoji pozamašnu svodu deviza i uradi ploču po svom ukusu i... ZDRAVOOO! A sada se prošetajmo rilnama ploče, „BOMBARDIRANJE N.Y.-a” otvara SATAN PANONSKI, po propagandnom materijalu (koji ide uz ploču za svaki bend) i po broju pesama, autor kojem Franjić povečuje najviše pažnje i prostora. Njegovi tekstovi puni bizarnih slika na neobičan način tretiraju smrt i pomografiju uz reduciranu muzičku podlogu koju bi najbliže okarakterisali kao spoj novokomponovanog melosa i punka. Rad u studiju je übio žestinu koja čini njegove, gotovo do samouništenja dovedene žive nastupe. Ocena 3.

Zagrebački SKÖL, sastav slavne prošlosti, daleko je od kvaliteta koji ga je nekada krasio. Dark-punk, problemi pre pisanja tekstova (bespotrebna pretencioznost). Ocena 1,5. Prvu stranu ploče zatvaraju pulski MESSERSCHMITT, jedan ođ sastava zbog kojih bi svaki ozbiljniji diskofil ovu ploču morao imati u svojoj kolekciji. Njihov max. highway r’n’r (kako su sami okarakterisali svoj Stil) je jedno od najsobenijih viđenja rhythm’n’bluesa na čijem se nasleđu ovaj bend razvija. Tekstovi su na engleskom. Ocena 5. S druge strane ploče vreba vinkovački sastav MAJKE sa svoja tri divlja rhythm’n’blues broja. MAJKE pevaju na najiskreniji, beskompromisan naan o Ijubavi, usamljenosti, teskobi i otudenosti. Njihovj tekstovi odišu gorćinom i gnevom i, ogoljeni do srži, pogađaju pravo u centar za emocije. Kompletan ugođaj upotpunjuju čvrsta ritam sekcija i divlje gitare koje, ne samo da reže, već i ujedaju. Ocena 5. MACHINE GUN dolaze iz Knina i bend su koji se nameće svojom nenametljivošću. Započevši svoju karijeru kao cover sastav, ovde nam se predstavljaju sopstvenim pesmama nastalim na tragu Hendrixa bez nekih velikih reci i pametovanja u tekstovima (ali i bez banalnosti). Ocena 4. Roču zatvaraju KAOTIČNE DUŠE, zbrda-zdola skupljen sastav (Vmkovci-Zagreb) koji poseduje nekakav potencijal i možda bi kroz izvesno vreme i uz odredene promene (naročito u pogledu tekstova, takvih je i suviše) mogao da ponudi puno vise nego sada. U protivnom, progutaće ih mrak, kao i mnoge pre (i posle) njih. Ocena 2,5 (ako ne i svih 2,73). Sigumo ima onih koji ce zameriti produkciji ove ploče, na to je, ako u obzir uzmcmo uslove pod kojima je „BOBMARDIRANJE N.Y.-a” radeno, ipak marginalno pitanje. Za kraj smo ostavili najteži deo posle - davanje generalne ocene koja bi aritmetičkom sredinom gomjih i po nekim strogim kriterijumima bila 3, ali, kao što ponekad dva i dva nisu četiri, tako i tri pod odredenim uslovima mogu postati pet - (5). (Pogledajte početak tcksta). *****

Aleksandar Delibašić

77