Ritam
GLORIA ESTEFAN AND MIAMI SOUND MACINE - LET IT LOOSE (CBS - Suzy)
U trenulku kada svetski Pop prolazi kroz period pokušaja sopstvene decentralizadje i devestemizacija (kroz World Music i uspehe izvođača neanglosaksonskog porekla tipa Ruben Blades, Gipsy Kings, Los Lobos. Les Negresses Vertes, itd), na žalost u značajnoj meri kontrolisanih od strane medunarodne korporativne diskografske alijanse, domaće izdanje ploče na kojoj sva značajna mesta, od izvođača preko kompozitora do producenata zauzimaju ljudi koji pripadaju američkoj (USA) Latino-populaciji mora izazivati posebnu pažnju i radoznalost Dakle, Gloria Esefan And Miami Sound Machine (Glorija Estefan end Majami Saund Mašin) su hispanoamerikanci, no svoje poreklo ne deklarišu na široko razvijenoj zastavi, niti podsećaju milione današnjih Amerikanaca da su, jednom u životu, izigravali Veljka Rogošića upražnjavajući plivački maraton koji se zove Rio Grande, ili da su bar njihovi očevi živeli „tamo daleko”. Naprotiv - njihova dominantna osobina je umerenost u svemu (čitaj: konformizam), pa tako samo dve od deset kompozicija na ploči „Let It Loose” mogu izazvati sumnju da dotični imaju neke veze sa južnjačkim temperamentom, i to na trenutkekada stereotipni disco-R and B ustupi mesto saisi u „Rhythm Is Gonna Get You” ili kad toplina tonova akustičnog klavira odsviranih suptilnošću Diega Maradone dosegne eustahijeve trube sluŠaoca („Love Toy”). Odgovor na pitanje „zašto je tako?” može biti sakriven u duvenoj T-Bone Burnettovskoj dile-
mi: „AMNEZIJA (prosti, mehanički zaborav svojih korena tj. asimilacija) ILI LJUBOMORA (pseudo-zaborav kao rezultat želje da se vrata bogatog potrošačkog društva otvore i za decu iz ne-WASPovskih geta (WASP - White Anglo Saxon Protestant)?”. Nije na odmet, medutim, podsetiti se dugotrajnosti karijere sastava Miami Sound Machine koja se, potpuno operisana od bilo kakvih značajnijih stilskih promena, protegla na deceniju i po. Kada supre 15-tak godina započinjali svoju show-bizz odiseju, najnepoželjnije moguće osobine u svetu diskografske industrije subile neumerenost i različitost jednom oformivši svoj stil, melodično i pomalo konformističko videnje crnog disco-R and B zvuka sa diskretnim entičkim (Latino) naznakom, Gloria Estefan And Miami Soun Machine su uključili auto-pilot (ili stavili ciglu na papučicu za gas, kako hoćete) i potonuli u kreativnu hibemaciju kojoj je korespondirao komercijalni uspon na pijedestal najvećih Latino zvezda, Premalo autentični autori da bi mogli pomerati granice žanra u kome deluje i praviše školovani profesionalci da svoj stil shvate drugačije nego kao nešto što je jednom zauvek usvojeno i naučeno napamet, oni sa lakoćom postižu efekat iluzije da sve njihove ploče poseduju istih deset kompozicija, uvek u drugačijem redosledu. No u trenutku kada pred pomahnitalom iavinom zvanom Moderna Tehnologija uspevaju da uteknu samo najinteligentniji (i pri tom je uzjašu. Pet Shop Boys na primer) i najtalentovaniji (Prince), njihovi pogrešno navijeni dasovnici ponekad deluju kao vise nego simpatičan anarhonizam. Uostalom, koliko još grupa možete nabrojati koje devedesete dočekuju sa fudbalskom postavom (ima ih 11!)njihovi nesumnjivo inlrigantniji ispisnici - Cameo, su u ovu deceniju ušli kao desetorka, a napuštaju je kao trio sa tendencijom daljeg smanjivanja. U onim trenucima kada pred sobom imaju samo jedan cilj ritam, Miami Sound Machine se oseéaju kao ribe u vodi, i njihova klasidno ulemeljena kompozitorska i sviračka kompetencija tada perfektno odgovara temperamentu Glorie Estefan (proverbe već pomenute savršeno skrojene latino R and B pesmice „Rhythm Is Gonna Get
You”, „Love Toy”, ili sastim korektne hitove „1-2-3”, „Betcha Say That”). Međutim kada broj 8.P.M.-ova padne ispod 100 i Miami Sound Machin isključe svoju ritam sekciju, situacija postaje prilično nepodnošljiva - balade Glorie Estefan su do te mere adult i bezvezne (sa izuzetkom podnošljive „Can’t Stay Away From You”) da bi se i Sačuvaj-Me-Bože Barbara Straisand pre odlučila za ulogu Miss Piggy nego da zapoje „I Want You So Bad” (uprkos svojim, navodno, nimfomanskim sklonostima) ili „A-nything For You”. Podatak da je album „Let It Loose” godinu dana posle svog premijernog pojavljivanja dožveo reprizu krajem 1988. pod imenom „Anything For You” (verovatno zahvaljujući uspehu istoimenog singla) prosečnom jugoslovenskom slušaocu ne mora govoriti ništa sem podsećanja da u njihovim venama teče ista ~ona” krv kao i kod fudbalskih kriminalaca Huga Sancheza ili „Coca-Cola Kid” Huanita. Bez komentara. Kako je dalja saradnja izmedu Glorie Estefan i grupe Miami Sound Machine pod velikim znakom pitanja (Gloria je . nedavno objavila svoj solo album „Cut Both Ways” koji se u trenutku pisanja ovog teksta nalazi u britanskom Top 5), plo.ča „Let It Loose” je verovatno poslednja šansa da se upoznate sa zajedničkim radom ljudi diji tržišni uspeh u ovom trenutku natkriljuje bilo šta drugo proisteklo iz američke Latino-populacije. S obzirom da time pre označavaju prospérité! amerikanizovnog delà hispano-syeta nego što dokazuju sociolozima tako dragu tezu o hispanizaciji Sjedinjenih Ameridkih Država (kao Los Lobos, na primer), njihova masovna prihvaćenost na žalost vise govori o životnim željama Latino tinejdžera nego o njima samima. Ako vam tračevi mogu pomoći u izboru, možda će ovaj biti presudan: verovatno najveći svetski obožavalac grupe Gloria Estefan And Miami Sound Machine je niko drugi do Papa Vojtila, uz to verovatno jedini Poljak koji poseduje sve plode ovog sastava (nisam baš siguran da de vas ovo oterati u prvu prodavnicu ploča). Uprkos baladama: * * *
Gordan Paunović
PREPORUČUJEMO
Izbor najboljih ploča objavljenih kod nas u posledpja tri meseca po redakciji „Ritma”
Paul McCartney FLOWERS IN THE DIRT (EMI - Jugoton) O;•' ; ' ■ U svojoj 46. godini Paul svakako nije mlado pile, ali ostavši ultimativni branilac provincijskog mira i kućne sreće, on je ponovo otkrio svoju mladenaiku sposobnost da n£ini da (erne iz obiinog života zvuče i šarmantno i dostojno slavljenja. THE PSYCHEDELIC FURS ALL OF THIS AND NOTHING (CBS - Suzy) Album fascinacije, Intrige, lepote i jeze, apsoiutno ngjbolja plofa The Psychedelic Fursra i verovatno jedna od nakonzistenlnijih rock kompilacija objavljenih u Jugoslaviji, još od Buzzcocks singlova. RAZLIČITI IZVOĐAČI UNFORGETABLE (18 Classic Songs Of Love) (EMI - Jugoton) Ono šlo ovih 18 pesama fini nezaobilaznim u istoriji pop muzike jeste njihova posvećenost, emotivnost i oznaka vremena. Poslušgjte njihove originalne verzijc umesto savremenih obrada (Pet Shop Boys, Rick Astleyr Simply Red) - otkrifete qjihovu izvomn dimenziju, a kad je romantika u pitanju to je puno više od puke informisanosti. BIRD - THE ORIGINAL RECORDINGS OF CHARLIE PARKER (Verve - Polydor Jazz PGP RTB) ' Što se muzike tife, vredi refi samo jedno - to n(je samo muzika koja pripada svakoj, iole ozbiljnÿoj kolekciji, vcf i u svaki program muzifkog obrazovanja u školama.
79