Ritam

jeva danas se ne povezuju linijom Ijubavi, već linijom zajedničkih neprijateljanprotiv seksista, države, vojske jedn m recju hg viđa opresijc D iz Brazila (koja jc takođc na ivici imulrasnjih ncmira z.6og |a|a handi i opštcg iv. Mila), Sepuitura jc čcstu bila predniet poliph jske znatiželje svih zemalja u kojima su nastupali (dmali su problema ođ obavezne pretragc u potrazi za drogom, do nedavnog već do.bro poznatpg đpživljaja u Phocnix-u pbsle koncerta Rage Against Thc Machine kada ih je policija prebila i zatvoiila, a Sepultura je zauzrnat svoju pesmu ’ Anti-Christ’ promenila u Anti-Cop’. Dovoljno jasno, zai ne ’) I akođe ie zammljivo, koliko i potdrebno za shvatanjc bcnda, vratiti se na njihovc U svakorn pogledu manje (više?) uzbudljivc ppčetke; Grupu su asnovali braća Мах i Igpr (bubnjar). Cavaler i (коц su ргс loga radili svakojakc poslovc od pravljenja cipcla u fabrici do prodavanja sladoleda, s tim đa bi uvideo da nisu bili baš odušev.ljcni ovakvim ’nbrmalnim’ poslovima) sa još jednim svojim prijateljem Paolo Ж-om koji i danas svira bas. Kasmj.e. im. se piidružuje ex-roadie Andreas Ki.sser koji svoia drugu giiaru. Pošto su Se povl.ačili po svakakvirn rupama snimaju „Bcstial Dcvitstation” koji jć tzašao za brazilsku kuću Cogumelo Records u obliku sphl Ipija sa brazilskon: Ov'erdose. Ova ploča je bila u tadašnjem modcrnom Ircndu black inctala i do đanas je postala pravi raritet medu fanovirna. Poslc ovoga sledi svakako rmjhitniji prepkret u njihovoj karijcri jcr potpisuju za diskografsku kuću Road Runner (koja je tada bila orijentisana na uglavno speed i trash metal bendove, тко danas imaju mnogo raznpvrmju ’ponudu' u vidu Sick O.f It ЛП, GruntmćJc i do neđavno, Hioiiazard.) i za njih izdaju vcć pcmcnuii „Morbid Visions" i „Schizbphrcnia” a oba prblaze prilično nezapaženo. Tek sa sledećim alburaom „Bcncaih The Rćmains” ostvaruju zapažen uspeh kbd mćtal publike; „Arisc" jc bio logičan nastavak prethodne plbče, a uz

bolju produkciju i medijsku prezentaciju usledio je proboj na sain>yrh mctal sccnc (ka.ko sc,(o vcć.lcpo kaže u Beogradu nije ppstojab tnetai.ac koji nije sllišab „Arise”). Tek jc ppslcdnji albumigGhaos A.D." poru.šio i tu žanrovskii barijeru. i slckao vrlo širok krug slušalaca (ili su, palc, svi postali mctalci?). Ovaj alburn se razlikuje od prcdhodhih i po tbme štrb je dugogodisnji produccnt Scott Burris (produceut, inače, svih mogućih dcalh rnclal bendova) zamcnjen, mriogo komcrcijainijim i mnogo modemijim Andy Wallace-om. Ma koliko je promena producenta uticala na bend, Sepultura se na ’Chaos A.l).’ prika/.alu u sasviin npvom svctlu. Nadzvučnu brzinu prošliii albuma zamenilc su jDcsme siednjeg tbmpa i uglavnom ’etno plemenskilT ritmova. Na album je čak, uvrštena i jeđna akustična numera: reč je, naime, o svojevrsnom In Memoriam plemcnu Kaiowas iz brazilsk.il] ’kišnih Suma’ koje je izvršilo raasovno sarnoubislvo kao protest protiv viadc (Mire i Mirka) јег su pokuišali da im oduzmu zcmlju, svc za šta su oni živcli. ’Kaiowas’ je jedan neobični pokazatelj konačnog sazrevanja benda ali i svakako zatvara krug:onih žestokih i argrcsivnih emocija švojcvrsnora atrikulisanom muzikorh,. Ipak to njirnalo nc üblažava adrenalinski naboj, već gaje naprotiv istaklo, јег sa te dve ekstrcmnesti daklc tihog samouništavajućcg i bolno uzvišcnog samoubistva sa jedne i glasne brzc i žestoke cks’.rovctne mržnje sa druge slranc Sepultura prcdstiivlja jcdnu potpunu sliku danasnjc urbane omladin e (svi u bcndu ncmaju višc od 25 godina), i oni postaju prcdstavnici czotcričnog metal etno žanru koji transcendentiraju na v.iši nivo zabadajuće svoje otrovne žaoke i srca 1 umove običnih pop konzumenala, baš poputonih opasnih insckaLa iz brazilskili džungli.

Tova MTUANOVIĆ

B/až BOŠKO VIĆ

29