Ritam
BESKRAJNI ŽIVOT
Tim Buckley i Jeff Buckley
Priča o ocu i sinu, još jednom. Ponovno otkriće odavno preminulog starijeg Buckleya kao jednog od najhrabrijih folk autora i najblistavijih pevača svog doba, ukazalo je i na veliki talenat njegovog sina.
OTAC I SIN: CELA CIVILIZACIJA i čitave religije u dve reči! Dve individue koje određuju okvir u kojima se odvija drama Ijudskog življenja. Zapreteni odnosi između oca i sina ishodište su morala, umetnosti, filosofije, svih ovozemaljskih i nebeskih stvari kojih se čovek dosetio i stvorio. Prošlost, sadašnjost i budućnost imaju u odnosu između ova dva muškarca svoj jedini susret. Mudrost, iskustvo, snaga, želja, entuzijazam i nada susreću se, u stalno obnavljajućoj priči o ocu i sinu, prožimaju i ispisuju nove stranice mukotrpnog bitisanja. Misteriozna, nedokučiva veza između oca i sina krije u sebi tajnu života i onu silu koja, ipak, ovaj svet vuče napred ka idealima i lepoti. Ovih dana svet rock’n’rolla zaokupljen je rokerskom, patetičnom, kako dolikuje, pričom o ocu i sinu Njeni akteri su Tim Buckley, folk heroj šesdesetih i sedamdesetih koga je übila „overdoza” 1975. godine, i njegov 27-godišnji sin Jeff koji je samo jednom, kao osmogodišnji klinac video svoga oca. Ovaj ga je tada stavio na krilo i ćutao. „Vrlo malo smo razgovarali” seća se danas Jeff Buckley svog jedinog susreta sa ocem. Međutim, uz pomoć gena i tajanstvenih bioloških sila uspostavljena je duboka veza izmedu oca i sina. Talenat je prevalio svoj put. O tome nam sveđoči debi mini LP Jeffa Buckleya „Live At Sin-E” koji se pojavio ovih dana. OTAC: MORNAJR MEĐU ZVEZDAMA Pokojna Lillian Rohon, autorka prve prave rock enciklopedije, koja je umela da jednom aforističnom rečenicom sažme čitave poetike velikih rock zvezda i da ih na taj način približi čitaocima, napisala je za Tima Buckleya: „Nije postojalo ime za mesto ka kojem su se on (T. B.) i njegov glas zaputiti.” Avangarda nije reč koju rock’r’roll voli. Tim Buckley je možda jedini rocker koji je uspeo da pomiri avangardnost svoje vizije sa krutim rock’n’roll kanonima. Uspeo je to zahvaljujući svom ekscentričnolm poetskom daru, glasu neverovatnog raspona i romantičarskom senzibilitetu koji je prožimao njegov rad i zbog čega su ga poredih sa velikim engleskim pesnikom Kolridžom. Cini se da niko nije bio tako ambiciozan u rock’n’roll kao Tim Buckley. On je pomerao granice, uzletao u visine, ronio u dubinama, spajao nespojivo. Njegova diskografija svedoči o velikom talentu, snažnoj viziji, umetničkoj hrabrosti, velikoj ambiciji. Njegov život govori o čoveku božanskog darakoji nije umeo da se snađe u efemerijama svakodnevice. Timothy Charles ВискЈеу Ш, u rock’n’rollu poznat kao Tim ВискЈеу, rođen je 14. febmara 1947. godine u glavnom gradu SAD, Vašingtonu. Na госк scenu ga je izveo Plerb
Coher, menadžer Franka Zappe. Oktobra 1966. pojavio se prvi istoimeni Buckleyjev album. Tim Buckley je tada imao 19. godina. Njegova muzika u tom trenutku je bila folk lišena protesne note. „Želim da funkcionišem u društvu a ne da bežim, želim da budem sposoban da živim sa policajcima. 80l i muka ne stvaraju muziku” - objašnjavao je Tim ВискЈеу svoje mladalačke egzaltacije tih. godina. Bilo je neke zavodljive nevinosti u celokupnoj pojavi Tima ВискЈеуа na tadašnjoj folk sceni. „Najlepši đečak” folka, kako su ga zvali, svirao je muziku na čijim se ivicama moglo naslutiti nešto neobično, što će eksplodirati na budućim pločama,. To je privuklo pažnju i takvih autoriteta kao što je Jack Nitz ache i Van Duyke Parks. George Harrison je takođe bio oduševljen muzikom Tima ВискЈеуа i preporučio ga je Brianu Epsteinu. Scena je bila spremna za drugi LP Tima Вис Иеу. Ploča ~Goodbye And Hello” se pojavila 1967. godine i po mišljenju mnogih predstavlja najbolju ploču koju je ВисНеу snimio. Amorfha muzika je još uvek imala folk auru, ravaoteža između sadržaja i forme nije bila značajnije narušena. ~Goođbye And Hello” kao da je, svojom kompleksnošću i rafinmanom, bila najava za remek delo Vana Morrisona „Astral Week” koje će ugledati svetlost dana sledeće 1968. godine. Na ovoj ploči se nalazi najpoznatija pesma Tima ВисИеуа „Moming Glory” , superioma ekspertiza iskonskog straha i plutajuće anksioznosti, koja je kasnije doživela mnogo obrade. Ova ploča imala je zadovoljavajući komercijalni uspeh. ВисИеуи se smešila lepa karijera uspešnog folk muzičara Međutim, đijabolični talenat i velike umetničke ambicije poveli su Tima ВисИеуа u neistražene pređele gde se poetske vizije, mešaju sa razuzdanošću free jazz i neograničenostima apstraktnog ekspresionizma. Suludu hrabrost za tu avanturu Вис Иеу je posedovao, kao i neverovatni glas koji nije znao za ograničenja i kome je sve bilo dozvoljeno. Omađijan muzikom Milesa Davisa i John Coltranea, poezijom Federika Garsije Lorke, zaveden orgazmičkom snagom svoga glasa, Вис Иеу kao da je rasHnuo sa ovozemaljskim poimanjem muzike i krenu u potragu za čistom, nadnaravnom muzikom koja egzistira u nekim kosmičkim sferama. Fred Dellar, sveznajući novinar NME, kaže da je u periodu između 1969-1971. Вис Иеу bio nekoliko svetlosnih gođina iznad Grinič Vilidža, mesta gde su se uspostavljali folk strandardi. Taj periođ Buckleyeve karijera obeležena je albumom „Нарру Sad”, ,31ue Aftemoon”, ,JLorca”, „Starsailor”. Nekomunikativnost i veliki zahtevi muzike koju je tada svirao doveli su do značajnog pada tiraža i gubitka svih ugovora, tako da je, kako legenda kaže, Вис Иеу jedno vreme radio kao taksi vozač i lični šofer Slya Stonea.
44