Ritam

AMERICAN COSMIC MUSIC

Naziv ove rubrike pozajmljen je od Grama Parsonscu “Tužni anđeo” je ovom sintagmom označavao svoju viziju muzike: letalni amalgam tradicije, bizarnih iskustava i naglašena individualnosti Žikica SIMIĆ

UMETNOST INTERPRETACIJE nigde nije, čini se, tako važna kao u rockT’rollu. Uzeti delo drugog autora, prilagoditi ga sopstvenom senzibilitetu, estetskim kriterijumima i izvođačkoj veštini, i na taj način stvori autohtono delo potpuno nove lepote i značenja, velika je vestina. Interpretivna alhemija je tnagija. Treba se setiti Hendrixove verzije Dylanove „Ali Along The Watchtower ”, ili kako Husker Du sviraju „Eight Miles High”. Огаш Parsons „Love Hurts”. Čitave autorske poetike u rock’nTollu izgrađene su obrađivanjem pesama drugih autora. Ry Cooder i Tav Falco, su veliki majstori „cover” umetnosti, kkoji stoje na različitim polovima, Sa stanovišta ove rubrike prvosveštenica interpretativne umetnosti je američka pevačica Bonnie Raitt. Mladi čitalac RITMA. zaveden tabloidnim bedastoćama, može imati predrasude prema ovom imenu. Može, naime, neko pomisliti da je Bonnie Raitt, višestruki đobitnica nagrae Grrammy, deo japijevske kulture i kalifomijske hedonije. Ništa pogrešnije od toga. Istina je vrlo jednostavna: Bonnie Raitt je največa bela blues, rhythm&blues, folk, pop, rock’n’roll pevačica. kPažnja i kom, plimenti kojima je Raittova obasuta u ovoin trcnutku od strane etabhrane, površne američke kulture, kao i činjenica da je apsolutna Ijubimaca kontraverzbnog , Nolling Stone’a, govore jedino o želji tog sveta da inkorporira ovu samosvojnu umetnicu u kloaku lakih seksualnih perverzija i kokaino-manskih egzaltacija. Ništa od toga: Bonnie Raitt je napravljena od drugog materijala. Bonnie Raitt je na-rock’n’roll scenu stupila 1971. godine istoimenim debi albumom za Wamer Brothers. Taj album, lepa mešavina autentičnog bluesa, sofisticiranog folka i dela novih autorskih zvezda, predstavljao je sjajan počelak velike karijere. Od tada pao danas Bonnie je izdala 12 albuma koji su se uvek odlikovali nepogrešivom svirkom, fantastičnim pevanjem i neverovatnim ukusom prilikom izbora materijala. Jackson Bro\vne i Eric Kaz su omiljeni autori Bonnie Raitt i njihove pesme se mogu naći na većini njenih ploča. Interpretirajući Browne-jave kontemplativne batade i Kaz-ove apartne Ijubavne pesme Bonnie Railt je postavila neke kriterijume i rcpere koji su neizbežni orijeutiri u svetu „covcr” umetnosti. Svoje prve albume snimijla je na istočnoj obali. Kasnije, sredinom sedamdesetih ona se seli u Kalifomiji, gde biva prihvaćena od kalifomijskog muzičkog etablišmenta i to onog dela u čiju se rockersku pravovemost nije mnogo sumnjati, Jackson Bro\vne i Little Feat su bili društvo u koje se Raittova kretala. Tri albuma iz tog perioda: „Taking Му Time” (1973) , „Home Plate” (1975) i ~S\veet Forgiveness” (1977) su remek-dela i ključna su za razumevanje velike izvođačke tajne Bonie Raitt. Album „Takin’ Му Time” producirao je tada mlađaui John Hall, kalifornijsko kompozitorsko i producentsko čuđo. Krcm losanđeloskih muzičara bio je okupljen oko projekta, od Lo\vella Georgea do Taj Mahala. Izbor pesama nepogrešiv, od klasičnog bluesa Mississippi Fred Mc Dorvella do suicidalnih balada Randy Newmana. Njena vezija Ne\vmanove besmrtne pesmc ~Guitly”, ultimativne ovisnično-desperadoske himne, u kojoj koegzistiraju elementi Kjerkegorove filozofije pored najosnovuijih blues-folk idioma, a sve to na fonu najmračnijih uličnih slika, konačna je i predstavlja sumomu odu promašenom životu i potrebi da se pomisli da smo neko dmgi a ne ono „ovnujsko lice” što nam se ujutro kesi iz ogledala. „Ноше Plate” i ~S\veet Forgiveness” Bonnie Raitt je uradila sa legendaraim producentom Paul Rothchil-om (the Doors, Janis Jopliu i dr. )

. Та dva albuma pređstavlju njeno duboko poniranje u country blues svet. Njena interpretacija pesama Toussaint-a, Randall, Mc Clintona, Shannona, Siebel i dr. predstavlaju glacijalne vrhove „cover” umetnosti. Sledeći album „The Glow” Bonnie Raitt je snimila u produkciji Petera AShera 1979. godine. Zbirka sjajnih pesama, odlično odpevanih ali bez one autorske koherentnosti koja je bila odlika njenih ranijih ploča. Bio je to početak velike krize u karijeri Bormie Raitt koji će potrajati do 1989. godine i album „Nick Of Time”. Desetogodišnji hijatus u karijeri Bonie Raitt sadrži ipak jednu izuzetnu ploču, „Green Lights iz 1982. godine. U produkciji Roba Fraboni-ja, Raittova je snimila vrlo dobm pop rock ploču čiju su osnovu predstavljale pesme članova sastava NRBQ, za koji mnogi kažu da je najbolje čuvana tajna američkog госка. Album „Nick Of Time”, doveo je 1989. godine Bormie Raitt, na vrhove top lista. Nikada ona tamo nije bila. Njen jedini hit, do tada, je bio singl ~Runaway” iz 1977. godine. Uz pomoć ~in” producenta Dona Wasa, Bonnie Raitt je konačno pronašla svoju zelenu granu. Od tada pa do danas život su za Bonnie Raitt, kako bi текао Robert Mutchuma, „nizbrdice i hladovina”. Sve joj ide od ruke. Pobegla je od alkohola i pilula, srećno se udala za glumca Michael O’Keefe-a, zarađnje milione dolara, bavi se humanitamim aktivnostima, kako to već američki način života iziskuje. Uspeh iz 1989. godine obnovljen je 1991. godine albumom ,JLuck Of the Dra\v” rađenim sa istom ekipom i obeleženim nezaboravnim duetom sa Delbert McClintonom, pevačom sličnog prosedea i sudbine, u pesmi Womackovih „Good Man, Goo Woman”. Ovogodišnji album ,Nonging In Their Hearts” doživeo je panegirike rock krilike i predslavlja nam Bonnie Raitt u odličnoj formi, sa repertoarom koji se kreće od engleskog folka predstavljenog sjajnom pesmom Richarda Thompsona „Dimming Of Day” do memfiskog soula i pravovemog bluesa. „Ја nisam zvezda Ja sam osoba koja je dostojanstsveno preživela dvadesetpet godina u ovom biznisu. Ta činjenica je razlog poštovanja koje uživam” - kaže Bonnie Raitt. Bilo kako Bonnie Raitt je nekrunisana kraljica interpretativne umetnosti koja ume da u delima dragih autora otkrije skrivenu lepotu i da je pokloni svojim vemicima. Uz to, ova sad već sredovečna žena, svira slide gitam kao sam đavo. Zvuk njene gitare najbolji je dokaz da su se u ličnosti Bonne Railt susreli tradicija i savremenost, „nova osećajnost” šesdesetih i sedamdesetih sa pionirskim iskust\ama pr\'ih stanovnika Novog sveta, blago Misisipija i fluoroscentnost Kalifomije.. Deset najvećih interpretacija Bonnie Raitt (naziv pesme, autor i ime albuma sa kojeg potiče): 1. GUILTV (Randy Nervman), ~Takin’My Time” 2. LOVE HAS NO PRIDE (Eric Kaz), „Give It Up” 3. RUNAWAY (Del Shannon & Мах Crook), ~S\veetForgiveness” 4. ANGEL FROM MONTGOMERY (John Prine), „Streetlights” 5. SUGAR MAh'IA (Delbert McClinton (Glen Clark), „I lome Plate” 6.ITHOUGHTIWAS A CHILD (Jackson Browne), „Takin Му Time” 7. LOUISE (Paul Siebel), ~Sweet Forgiveuess” 8. FOOL VOURSELF (Fred TAckett), „Home Plate” 9.1 FEEL THE SAME (Chris Smither), „Такт’Му Time” 10. JOUR GOOD THING (Is Aout To End) (Isaac Hayes & David Porter), „The Glo\v”

78