Ritam
R.E.M.: Kenneth, Kurt i ostali
Ако posmatramo karijem najvećeg rock'n'roll banda sadašnjice tokom devedesetih, zaključićemo sledeće: „Out of time” (1991), radnog naslova „Fiction" je bio album prioriteta Mike Millsa, album o Ijubavi. Na „Automatic forthe people” (1992), preovladava opsednutost smrću, to je ploča Michaela Stipea, a celokupan utisak se u sećanju svodi па melanholične gudačke impresije, sa gorčinom u ustima i očajem kao idejom. Dovoljno jako i impresivno za epitafni album. U međuvremenu, Stipe je „bolovao od AIDSa”, imao zapažen govor па inaguraciji predsednika Clintona i zajedno sa momcima iz U 2 pevao „Опе”. Što se nas tiče, ispratili smo Kurta Cobaina, voleli spof „Everybody hurts”, pratili „razvoj AIDSa" kod Stipea, mrzeli Billa Clintona i čekali novi RE.M. projekat. Očekivani prljavi „rock’n'roll album", nazvan „Monster”, izašao je početkom jeseni i umesto glasne i sirove punk ploče, predstavlja prilično tihu, čak introspektivnu ploču. Upravo ono što su momci iz R.E.M. osećali. Beskompromisno pakovanje svih akustičnih instrumenata, pogotovu omiljene Buckove mandoline, pokazalo se kao promišljen I inteligentan korak u daljoj odiseji banda. Međutim, kredo ovog albuma - seks - trebalo je uobličiti u uzbudljiv, vrcav, histeričan i erotičan antipod prethodnom albumu „Automatic for the people". Noise izlet „Let me in” je mali izlet, elegični epitaf Kurtu Cobainu, ~za Kurta Cobaina o Kurtu Cobainu”, kako sam Michael Stipe kaže, a treba mu verovati jer je Cobain svoje pretposlednje dane provodio baš sa njim. Odustajanje od komunikativnosti na prvu loptu ide u prilog samoproklamovanoj tezi o erotičnoj ravni „Monstera". na kome se stvari polako razvijaju do vrhunca. Međutim pokušaj dokazivanja da je „Monster” nekakav njihov povratak korenima pada u vodu. Iz prostog razloga što su njihovi koreni svuda drugde . ali ne u čvrstom rock'n'rollu. U tome leži i najveća vrednost ovog njihovog istupa. Po ko zna koji put
uspešno izbegavajući samoponavljanje, R.E.M. su od ovog LP-ja napravili eiektrificiranog sijamskog blizanca onog paroničnog albuma „Out of Time”, uz pokušaj oživljavanja setnog duha prethodnika, „Automatic for the People", ali na drugi način. „Monster” je ploča koja se (a to se već podrazumeva za R.E.M.), bavi ovim vremenom, našim položajem u njemu, i „stanjem sveta".Ne treba zaboraviti da je veliki deo njihove današnje publike bukvalno odrastao sa njima, ali ne od albuma „Murmur" (1 983.), već od njihovog prvog LP-ja za velikog izdavača - „Green” (1989.), kritički posmatrajući svet oko sebe u skladu sa raznim ispravnim R.E.M. angažmanima, Zanjihovu publiku su ova dva posiednja albuma njihove najdraže grupe - novi životnu nauk. „Monster” je skriveni poklon vernim obožavaocima u istoj meri koliko je upozorenje i iznenađenje MTV populaciji, te i posveta Kurtu Cobainu i što je najvažnije, još jedan dokaz da su R.E.M još uvek ono što je zapisano u „Ritmu” iz juna 1989-e. Tačka.
Aleksandar S Janković
KLIK
Pregršt novih izdanja stiže pred praznike koji slede. Glavne stvari bi mogle biti: Madonna - "Bedtime Stories", Том Pettv - "Wild Flower", M People - "Bizzare Fruit", Slash "It's Five O'Clock Somewhere" Toiui Jones - "The Leda And How To Swing It", te Bruce Springsteen, Mobv i Radiohead, tokom 1995. Izgleda da se pri tom iza brega valja čitava serija povrataka imanea kao što su Human League, Fine Voung Cannibals, Scott Walker, Bill Wyman... i još sledi! Ono što sledi je šokantana vest koja nas uverava da je kraj sveta sasvim sigurno veoma blizu.. Naime, Rokv Erickson, jedan od najupečatijivijih likova sa gubitničke strane rock'n'rolla, izašao je iz ludnice, sa najavom novog albuma i prve turneje posle desetak godina. Za sve one koji Ericksonov opus znaju samo preko опе simpatične obrade El Orga i Anice Dobre - "I Walk With A Zombie" (film "Crni bombarder"), treba reći da je njegov sastav 13th Floor Elevators, bio polovinom šezdesetih jedan od najvažnijih prvobitnih američkih psihodeloičnih bandova. Preterivanja u količinama uzetog LSD-a, učinila da izgleda svoje i Erickson je posle par neuspelih povrataka tokom sedamdesetih i početkom osamdesetih, naizgled zauvek odlutao u neki paralelni svet. 1990. WEA je izdala album obrada njegovih sada već klasičnih numera "Where The Pyramid Meets The Еуе", uz ućešće R.E.M., Primal Scream i drugih, koji je potvrdio uticajnost ovog nesavakidašnjeg autora. Novi Ericksonov album pod imenom "All That Мау Do Му Rhyme", pojaviće se iduće godine na etiketi Trance Syndicate, vlasništvo bubhjara Butthole Surfersa, King Coffeya. Singl "We Аге Talking" mogao bi se pojaviti pred Božić, a predvidena je i manja američka turneja. Stedeći neverovatan povratak je još na nivoa glasina - The Beach Bovs, ali u originalnoj postavi, u kojoj glavno mesto zauzima još jedan ludi genije rock muzike - Brian Wilson. Kao producent je predviđen Don Was, poznati izbavitelj staraca iz zaborava. Was je trenutno angažovan oko snimanja Wilsonovog solo albuma i TV emisije "Omnibus" za BBC, koja će po prvi put predstaviti neke do sad neprikazane snimke The Beach Boysa iz šezdesetih godina, u formi biografije grupe, u skladu sa viđenjem Brian Wilsona. Izgleda da je cela ideja oko ponovnog okupljanja originalne postave jedne od najvećih pop grupa svih vremena, uglavnom plod njegovog nastojanja da se preko nove ploče The Beach Boysa izgradi most sarađnje između ostataka grupe i neospornog genijalnog, ali često nepredvidljivog i neuravnoteženog Wilsona. I konačno, moguća vest meseca Chuck D je u intervjuu za Black Entertainment TV izjavio da će verovatno napustiti Public Enemv. Osnivač i lider sastava je potom izdao posebno saopštenje u kome je pojasnio da grupu neće ostavljati, ali
5