RTV Teorija i praksa
Tokom postojanja ijudskih zajednica sistemi društva i kulture menjali su se uglavnom veoma sporo i obično kao posledica propasti ili ekspanzije. Kulturni modeli koji su pokazali najveću otpornost - modeli licem u lice, preindustrijski i preliterarni, - bili su relativno izolovani jedan od drugog, obuhvatali su u osnovi predanja i rituale, umetnost, nauku, državništvo i trijumfe jednog plemena ili šire zajednice. Oni su uvek iznosa objašnjavali prirodu univerzuma i smisao života. Njihovi modeli koji su se ponavljali, obredi vračanja, narodne izreke i predanja prikazivali su vrednosti, uloge, način proizvodnje i odnose moći unutar đruštva. Deca su se rađala u njiraa, Ijudi i žene su sahranjivani, a oni na vlasti i potčinjeni delovali su pod uticajem svojih uloga u skladu sa njihovim načelima. Ovi organski integrisani simbolički modeli omeđavali su životni prostor svakog člana zajednice. Neselektivna upotreba neke simbolične reči kojom se označavalo nepoverenje prema strancu bila je zajednička odlika, kao i težnja za sigurnošću kroz zaštitu od moćnijih i strah i otpor prema promenama. Sukobi interesa su potiskivani a disidenti uklanjani u cilju održavanja onoga što je većini Ijudi izgledalo kao jedini mogući način života. Ali, sve se promenilo kada je industrijska revolucija izmenila prirodu moči i strukturu društva, Proširivanje masovne proizvodnje i na oblast stvaranja simbola, u istom smeru menjalo je simbolički kontekst svesti i stvorilo preduslove za nastanak drugačijih teorija vladavine. Jedan od prvih industrijskih proizvoda bila je štampana knjiga. Štampanje je omogućilo da se memorija oslobodi svojih ograničenja i otvorilo put beskrajnom akumuliranju informacija i inovacija. „Pakovano znanje” (knjiga) moglo je direktno da se da pojedincu, da zaobiđe sve njegove bivše svemoćne posrednike i da pređe preko starih granica statusa i zajednice. Predstave i
poruke sada su mogle đa se koriste selektivno kako bi najbolje izrazile ili unapredile interes pojedinca i grupa, Štampane poruke - leci, kriminal i vesti, trgovačke poverljive inforraacije, romantični romani - mogle su da se selektivno „obrate” različitim grupama unutar populacije i da objasne tek nastale izmenjene društvene odnose uspostavljene industrijskom revolucijom, Štampa je takođe oraogućila da se nove, različite svesti proširuju preko granica komuniciranja licem u lice. Selektivnost simboličke participacije bila je preduslov za nastanak i razdvajanje svesti klasa i drugih internih grupa unutar velikih i heterogenih društava. Predstavljene javnosti, one se održavaju kroz publikovanje. Liberalne izbore teorije vlasti izvedene su iz postojanja takvih kulturnih uslova u kojima svaka publika (javnost) može da proizvede ili selektira informacije koje najbolje odgovaraju njenom interesu. Predstavnici tih interesa treba da formulišu zakone i vode politiku, koja bi obuhvatila različite grupne interese po nalogu društva kao celine. Marksističko-lenjinističke teorije vladavine takođe, iako implicitnije, polaze od toga da kulturni uslovi dozvoljavaju selektivnost simboličke proizvodnje, i time stvaranje različitih svesti duž linija klasne podele. Lenjinova karakterizacija štampe kao kolektivnog organizatora i mobilizatora polazi od toga (ne kao što reklamni oglašivači čine u kapitalističkim zemljama) da su najvažniji masovni mediji kulturni organi grupa koje ih poseduju i njima upravljaju (ili ih sponzorišu). Samo na taj način organizacije radničke klase ili, pak, poslovne korporacije, mogu da proizvedu za svoju publiku ideološki koherentne i autonomne simboličke sisteme. Pre nego što su te teorije dovele do konačnih potpunih rezultata, kulturni uslovi na kojima su se eksplicitno ili implicitno zasnivale počeli su da se
194