RTV Teorija i praksa

Jovanoviču za stereofonsko delo Krajputaši. Pet dosadašnjih nagrada dodeljene su, u stvari, radio-dramskoj produkciji. Ovogodišnja nagrada je prva nagrada ~Prix Italia” dodeljena Jugoslovenskoj radio-televiziji u kategoriji radiofonskih muzičkih dela i predstavlja značajan prilog afirmaciji i daljem izgrađivanju ugleda naše radiofonske umetnosti u svetu. Na festivalu je posebno interesovanje izazvao, pored dela, i celokupni istraživački poduhvat, jer je Resavska pećina deo obimnijeg istraživanja kojim se Arsa Jovanovič bavi več više godina, u poslednje vreme u prostorima Resavske pećine u kojima je snimio i čudesnu televizijsku emisiju. Fragmenti iz kompleksa tih eksperimenata još pre ~Prix Italia” bili su prikazani i pozdravljeni aplauzom na Međunarodnom stručnom sastanku eksperata radio-drame, koji redovno organizuje Evropska radiodifuzna unija. Ceneći ovo istraživanje Francuski radio se još prošle godine uključio određenim sredstvima u ovaj poduhvat u obliku koprodukcije Posle pomenutog međunarodnog sastanka, takođe pre ~Prix Italia”, Nemački radio (Norddeutscher Rundfunk) posvetio je jednu emisiju svoje Radiofonske radionice eksperimentalnom radu Arse Jovanoviča, dajući njegov pregled za poslednjih deset godina, što nažalost Radio-Beograd dosad nije učinio, uz intervju sa Arsom Jovanovičem. Posle ~Prix Italia”, već je šest inostranih radio-stanica emitovalo Resavsku pećinu, a još nekoliko ih je uvrstilo u svoj program. Ovogodišnji konkurs ~Prix Italia” potvrdio je, dakle interesovanje i ocene iskazane prilikom prve prezentacije preduzetog istraživanja čiji je jedan od rezultata nagrađena emisija. Ako sad za trenutak bacimo pogled na celinu prezentirane produkcije na ~Prix Italia” poslednjih godina, primetan je porast koriščenja raznovrsnih elemenata radiofonskog izražavanja u delima svih kategorija. Stvara se postepeno jedinstvena kategorija radiofonskog umetničkog dela, pri čemu je vidan značaj i uticaj rezultata postignutih u istraživanjima u dramskim programima za celokupan radio-program. Ovo upućuje na sagledavanje značaja Dramske radionice Radio-Beograda, centra za šira radiofonska istraživanja u Radio-Beogradu uopšte. U Francuskoj se centar za radiofonska muzička istraživanja razvio iz rada za potrebe Dramskog programa. U nas se saradnja Elektronskog centra Radio-Beograda sa Dramskom radionicom pokazala logičnom

196