RTV Teorija i praksa

i već je dala lepe rezultate. Prirodno je da Dramska radionica bude na neki način centar za istraživanje specifičnog radiofonskog izraza i dosad postignuti rezultati upućuju na dalje razvijanje, podržavanje i pomaganje Dramske radionice i u tom smislu. Ove godine u konkurenciji je u muzičkoj kategoriji bilo 25 dela. Nagrada za delo u celini pripala je Francuskom radiju za Kasandru Fransoa Bernara Maša, iz Francuskog eksperimentalnog centra za muzička istraživanja. Delo je posvećeno poznatoj mitskoj figuri. U izvođenju je suđelovao Novi orkestar filharmonije Francuskog radija pod upravom Borisa Vinogradova. U realizaciji su korišćeni i stari instrumenti, 18 istočnjačkih, kao i neobrađeni zvuci prirode tretirani u partituri kao pojedini instrumenti. Na konferenciji za štampu žiri se nije samo zadržao na dva nagrađena dela, već je skrenuo pažnju na „izvanredne nove umetničke prosedee u još nekim delima. U Siriusu Karlhajnca Stokhauzena, jednoj od vodećih ličnosti u muzičkim kretanjima posle Drugog svetskog rata, koristi se na poseban način elektronska muzika, realizovana u poznatom kelnskom elektronskom studiju, kombinovana sa glasom i instrumentima tehnički efektno u stereofonskoj panorami dobijenoj miksiranjem sa 16 ulaza. Međutim, u celini delo je ostavilo auditorijum prilično hladnim. Solaris češkog kompozitora Ladislava Kubika, kompozicija na temu naučno-fantastičnog romana Stanislava Lema, pokušaj je približavanja naučnoj fantastici i temi o opstanku čovečanstva koja nije bez društvenog značaja. Emisija koju je prezentirao Zapadnonemački radio izvanredna je svetkovina jednog rituala verske sekte na dalekom Tibetu uhvaćena mikrofonima radija. Japanska emisija Tišina Susaku Enda jedinstvena je po veoma senzibilnoj projekciji događaja iz japanske istorije koja otkriva neuobičajenu percepciju borbe zapadnih misionara u XVII veku. Među delima kompozicijama radijskog studija, što znači jedino ostvarljivim uz korišćenje svih tehničkih sredstava kojima raspolaže radijski studio - ističe se još švedska sa veštim evociranjem futurističkih eksperimenata i delo Džona Kejdža Predavanje o vremenu. „Prezentirana produkcija u celini pokazuje da mogučnost radiofonskog koriščenja muzike nije ni izdaleka iscrpena, što ohrabruje dalja istraživanja, naročito s obzirom na više talentovanih kreativnih duhova koji su očigledno aktivni u mnogim zemljama na ovom polju.”

197