RTV Teorija i praksa

„Svako izvođenje nekog muzičkog dela jeste” - po mišljenju ovog poljskog fenomenologa - „izvesno individualno proticanje (proces) koje se razvija u vremenu i koje je jednoznačno u njemu smešteno. Ono u jednom odredenom trenutku počinje, događa se kroz izvestan vremenski period koji se da izmeriti, i u jednom određenom trenutku se To je prva, u najbitnijim crtama navedena, odlika izvođenja muzičkog dela kako je vidi Roman Ingarden. Druga odlika izvođenja muzičkog dela odnosi se na činjenicu da je „svako izvođenje muzičkog dela, pre svega, akustički Treća odlika definiše se kao izvođenje „istovremeno smešteno u prostoru i ,objektivno’ i pojavno”. Pri tome Roman Ingarden pod oznakom „objektivno” podrazumeva da se zvučni talasi stvoreni prilikom izvođenja muzičkog dela „razilaze kroz prostor”, pa samim tim i obuhvataju „jedan određeni odsečak prostora””; „pojavno” se u ovom kontekstu objašnjava kao nešto što zvučeči u određenom prostoru biva zapaženo od strane slušaoca. Iz treće odlike logički se razvija četvrta odlika muzičkog izvođenja. Naime, „svako izvođenje muzičkog dela dato nam je u procesu slušanja, dakle, kao mnoštvo slušnih opažaja koji na neprekinut način prelaze jedan u Upravo ti opažaji, smatra Roman Ingarden, čine fundamentalnu „osnovu percepcije izvođenja muzičkog dela” (konkretizacija). Peta odlika muzičkog izvođenja odnosi se na činjenicu da se svako izvođenje jednog istog dela međusobno razlikuje, kako svojim kvalitetnim osobinama, tako i individualnošču izvođača, kao i položajem u prostoru i vremenu. Šesta odlika muzičkog izvođenja odnosi se na činjenicu daje muzičko delo uvek „jednoznačno pozitivno određeno”. Svih šest odlika muzičkog izvođenja, kako ih navodi Roman Ingarden, jednoznačno se, po našem mišljenju, mogu primeniti i na radio-dramsko umetničko delo. Štaviše, na osnovama ovako definisanih odlika muzičkih izvođenja moguće nam je da izvedemo i neke ontološke odrednice radio-drame kao umetničkog dela, tj. da odgovorimo na pitanje kako ontički radio-dramsko delo jeste.

'hbid., str. 476. lbid., str. 477. 5 Ibid,, str. 477. 6 Ibid-, str. 477. 7 Ibid., str, 478. ® Ibid., str. 480.

26