RTV Teorija i praksa

Znamo, na primer, da se ova vrsta obrazovnih projekata primenjuje u Keniji za opismenjavanje 60% nepismenog stanovništva, ili u Indiji koja milion i po nastavnika koje ima permanentno obrazuje ovakvom mrežom projekata. Sasvim je jasno da toliki broj nastavnika ne bi ni mogao biti obuhvačen bilo kojom tradicionalnom vrstom permanentnog obrazovanja kroz seminare, stručne sastanke i zborovanja. U istu svrhu, za obrazovanje nastavnika, Poljska je 1972. godine u Institutu za obrazovanje nastavnika, organizovala mulitimedijski projekatNUßT pod pokroviteljstvom UNESKO-a. Sada taj projekat, koji je postao neka vrsta stalne institucije, prati godišnje 15.000 nastavnika. Iskustva sa NURT su, u najopštijim crtama, sledeća: u prvom periodu aktivnosti, imajući u vidu šire društvene interese kao i potrebu da NURT pokrije što veći broj nastavnika, materija na kojoj se radilo odnosila se na četiri csnovne oblasti od šireg interesa; pedagogiju, psihologiju, marksističku filozofiju i teoriju društvenog razvoja. Programi se emituju tokom cele školske godine i podeljeni su u cikluse. Primera radi, kurs iz psihologije sadrži 28 časova (12 radio, 16 televizijskih), program političkih nauka ima 39 lekcija (9 radio, 30 TV), a najširi program, iz marksističke filozofije, sadrži 41 emisiju (11 radio i 30 TV). U početku 1975. godine NURT je počeo program usavršavanja nastavnika matematike u osnovnoj školi. Rukovodilac projekta profesor Kravčevič izvodi sledeče opšte zaključke iz dosadašnjih iskustava NURT: 1) ciljevi obrazovanja putem multimedijskih paketa moraju se precizno utvrditi, kako sa stanovišta prosvetnih institucija, tako i sa stanovišta potreba samih individualnih nastavnika; 2) nužna je racionalna selekcija i adekvatno prilagođavanje svih elemenata multimedija; 3) pošto radio i TV emisije ne mogu u potpunosti ispuniti funkcije obrazovanja i usavršavanja, one moraju obavezno biti propraćene didaktičkim sredstvima drugog tipa - pisanim tekstovima, slajdovima, shemama, itd.; 4) sve ovo pretpostavlja bolje organizovan i veoma stručan personal, adaptiran novim obrazovnim metodima. Od značaja je pomenuti i jedan drugi značajan projekat i to iz Velike Britanije. Naime, radi se o velikom projektu BBC, televizijske Redakcije za obrazovanje odraslih koja je najveće napore uložila u multimedijskom poduhvatu opismenjavanja. Naime, Velika Britanija poslednjih godina dostigla je

40