RTV Teorija i praksa
nezavidnu cifru od 2 miliona nepismenih odraslih stanovnika, te je projekat BBC bio usmeren na to da podstakne inicijativu za opismenjavanje kod ove velike mase stanovnika. Pri tome, koncipiran je jedan posebno adaptiran multimedijski paket u kome televizijski medij, kao i radio-medij, ima dosta striktno ograničene funkcije. Radio je, naime, emitovao pozive za opismenjavanje, uz stalnu muzičku špicu, u formi petominutnog spota koji je davao broj telefona na koji se treba obratiti za pomoć pri opismenjavanju. Funkcija TV je bila slična, s tim što je sekvenca trajala 10 minuta, imala igranu epizodu u nastavcima, a broj telefona za pomoč najavljivan je vizuelno vrlo efektno. Dalji posao prepuštan je centrima za opismenjavanje koji su na osnovu telefonskih poziva organizovali kurseve za opismenjavanje. U ovoj godini, čini se da veliki broj zemalja prihvata slične inicijative, za sve uzraste i za sve obrazovne ciljeve - i za regularno obrazovanje i za opšte i za stručno obrazovanje odraslih, kao i za permanentno obrazovanje na svim nivoima. Tako DR, Danska radio-televizija, upravo emituje multimedijski projekat posvečen životnoj sredini radnika. U projekat su uključeni radio (7 programa), televizija (7 programa), publikacije i rad u radnim grupama, Projekat je zajednički poduhvat danskih sindikata, Zavoda za zaštitu na radu i Radio-televizije, Isto tako, Južnonemačka televizija (SWF) počinje da proizvodi veliki multimedijski projekat (52 TV emisije, uz to radni i dokumentarni materijali, i organizovan rad po grupama) na temu Učenje i problemi ponašanja kod dece, namenjen učiteljima, školskim psiholozima i lekarima i roditeljima. Sve su to dokazi o velikim potrebama nastalim u obrazovanju - da se njegova funkcija modernizuje iznutra, ne samo mehaničkom upotrebom jednog ili drugog inovativnog metoda ili medija, več da se ciljevi obrazovanja počnu ostvarivati na kondenzovan i sistematizovan način. Sve to je, naravno, imalo odjeka i u nas, pa se već može i u Jugoslaviji govoriti o izvesnim pokušajima i več dosegnutim iskustvima sa prvim multimedijskim paketima. Tako znarao da se u Makedoniji, u saradnji Radio-teievizije Skopje i Matematičkog instituta, svake godine organizuje Matematička škola namenjena nastavnicima ili učenicima srednjih škola. Ova Matematička škola ima sve odlike multimedijskog paketa: rad u grupama, informacije u pisanom obliku (kroz štampu) i televizijske emisije; takođe, na kraju svakog kursa polažu se testovi provere stečenog znanja. Znamo da se i u Srbiji več od
41