RTV Teorija i praksa

Dipl. inž.

Dragoljub Vasič

MOGUĆNOST SNIMANJA OBRAZOVNIH EMISIJA NA MAGNETOFONSKE TRAKE I KASETE

Sigurno je da zaposleni u tehničkim službama radija nisu u situaciji da odgovore na zahteve škola za presnimavanje pojedinih obrazovnih radio-programa, usled obimnosti svakodnevnih poslova. Karakter radija ne pruža mogućnost dnevnog repriziranja programa, slučaj sa školskim TV programom, a vreme emitovanja tih programa ne može zadovoljiti potrebe nastavnika i radnog vremena škole. Nastavnici mogu da sami snimaju emisije i da ih potom reprodukuju svojim učenicima u željeno vreme. No, iako ovakva mogučnost postoji, ona se ređe koristi, Razlozi su brojni, nastavnici su veoma opterečeni raznim školskim poslovima, a veoma mali broj je obučen da pravilno rukuje magnetofonom; kada se zna da je veliki procenat žena nastavnika, i da one, ako nisu na časovima, u vreme emitovanja radio-škole rade u kuči, postaje jasnije zašto se snima mali broj efnisija. Najzad, treba istaći da je za pravilno korišćenje ovih magnetofonskih snimaka od izuzetnog značaja da budu zadovoljavajućeg kvaliteta, bez smetnji, šumova, dovoljno jasni, i da se dobri snimci mogu postići samo sa odgovarajučom opremom i osposobljenim kadrovima. Prema ispitivanjima koje je sprovodio Republički zavod za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja, ustanovljeno je da postoji veoma veliki broj tipova radio-prijemnika u školama na području uže Srbije van pokrajina, da su to mahom stariji tipovi radio-prijemnika koji uglavnom nemaju talasno područje sa frekventnom modulacijom. Posebno ističemo talasno područje sa frekventnom modulacijom, tj. ono što u svakodnevnom životu nazivamo ultrakratkim talasima, jer je vrednost reprodukcije, a samim tim i kvalitet upravo na ovom talasnom području najbolji. U zemlji se danas proizvode veoma dobri radio-prijemnici, pre svega mislimo na radio-prijemnike NSR-30 i HRS4B koji svojim karakteristikama mogu zadovoljiti i najviše stručne zahteve. U pogledu magnetofona situacija je daleko teža, јег se u zemlji ne

49