RTV Teorija i praksa

proizvodi ni jedan tip sa otvorenom vrpcom, a proizvodi se svega nekoliko tipova kasetnih magnetofona koji su po svojim tehničkim karakteristikama na donjoj granici zahteva koji se postavljaju za nastavna sredstva. Raznovrsnost tipova radio-prijemnika i magnetofona u našim školama pominjemo kao još jedan od ograničavajućih faktora za šire koriščenje obrazovnih emisija. Na seminarima u pet opština na nedovoljno razvijenom području, koje je Sektor za inovacije i usavršavanje nastavnika Republičkog zavoda održao, bilo je posebno reči o karakteristikama i mogućnostima koriščenja magnetofonskih snimaka školskih i drugih obrazovnih emisija Karakteristično je da velika večina polaznika nije imala osnovnih tehničkih predznanja za rukovanje magnetofonom i snimanje, bilo direktno, bilo preko radio-prijemnika. Svega dva polaznika od oko 190 snimala su školske programe. Očigledno da ovim postotkom od svega 1% ne možemo biti zadovoljni. Da bi situacija bila još teža, ispostavilo se da su i ta dva nastavnika snimala emisije uz pomoć mikrofona, a ne direktnim priključivanjem radio-prijemnika na magnetofon, dakle i ovi snimci su načinjeni na pogrešan način. S druge strane, treba istaći činjenicu da je oko 60°o nastavnika koji su prisustvovali seminarima izjavilo da bi rado koristili obrazovne emisije, ali da ne znaju kako da do njih dođu: i prema njihovom mišljenju vreme emitovanja školskih radio-programa bilo je dosta nepodesno za direktno slušanje. Interesantno je napomenuti da su sve škole u kojima su održavani seminari bile opremljene jednim ili večim brojem radio-prijemnika, da je oko 80% škola opremljeno i magnetofonima, ali da radio-prijemnici najčešće stoje u direktorovoj kancelariji ili nastavničkoj zbornici, a magnetofoni u kabinetima za muzičko obrazovanje. Da bi se emisije za učenike efikasno koristile, one, po našem mišljenju, i ne moraju da budu koriščene u školi u vreme njihova emitovanja na radio-talasima. Razlog je pre svega u tome što nastavnik mora, pre nego što emituje određenu školsku emisiju u svom razredu, da se sam upozna sa sadržajem emisije, da pripremi svoj komentar za određenu emisiju i iskoristi one delove emisijc koji najviše odgovaraju potrebama njegovog razreda, odnosno određene sredine. Nedostatak osnovnih tehničkih predznanja za snimanje školskih radio-emisija koji se javlja kod nastavnika, može se prevaziči sistematskim organizovanjem seminara u školama za korišćenje obrazovnih emisija. Republički zavod za unapređivanje vaspitanja i obrazovaja izradio je koncepciju

50