RTV Teorija i praksa

ESTETIKA RTV

Radoslav Lazić

UVOD U ESTETIKU RADIJA I TELEVIZIJE

Pitanje primene umetnosti na radiju i pitanje primene radija u umetnosti - dva veoma različita pitanja - moraju se u određenom vremenskom trenutku porediti u stvari jednom mnogo važnijem, pitanju primene umetnosti uopšte. (Bertold Breht, Radio i umetnost, 1930) Filmo-mag televizije, brz kao blesak oka, ili misaona iskra, sposoban da direktno i jednostavno pošalje milionima slušalaca i gledalaca svoju umetničku interpretaciju događaja u neponovljivom trenutku njegovog zbivanja, u trenutku prvog i beskrajno uzbudljivog susreta s njim. (Sergej Ejzenštajn, Izabrana dela, tom 2, 1964)

Tehnička i tehnološka revolucija medija radija i televizije kao da još uvek nije dovoljno podstakla razvoj sistematske nauke o radiju i televiziji, ali treba priznati da smo svedoci rađanja teorijske misli o „umetnosti miliona”. Naglašena komunikacijska funkcija ovih medija kao da je bacila u zasenak njenu umetničku ulogu. Nije li i edukativna osobenost prevladala umetničke mogućnosti ovih medija, fantastičnih pronalazaka moderne civilizacije? Dakako da bismo bili „kratkovidi” i „nagluvi” ako bi estetska svojstva ovih medija zanemarivali. Nisu li nam radio-sredstva za „preobraćanje zvuka u misao i osećanja” i televizija - „slika koja govori svojim jezikom” otvorili nove prostore estetike radija i televizije. Svedoci smo često

116