RTV Teorija i praksa

Andre Vensten,

francuski estetičar

RADIO-POZORIŠTE I TV POZORIŠTE

Zahvaljujući svojoj obimnoj dramskoj produkciji, radio i teievizija se, svugde u svetu, pojavljuju među najznačajnijim pozorišnim stvaraocima. Od aprila 1959. do aprila 1960. godin BBC (British Broadcasting Corporation) je prikazala na televiziji 216 dramskih dela sa trajanjem od 30 do 90 minuta. To bi bilo jednako broju ođ 76 pozorišnih komada normalnog trajanja ili 104 filma. Pomenuti broj se odnosi isključivo na deia specijalno pisana za televiziju i ne obuhvata adaptacije pozorišnih komada ili romana, niti emisije iz čisto književnog đomena. U SR Nemačkoj televizija je prikazala u prvoj polovini 1955. godine 51 komad ođ kojih je 11 bilo napisano isključivo za mali ekran. U Nemačkoj DR televizijsko dramsko stvaraiaštvo se može raščlaniti ovako: jedna trećina $u originalna dela, jedna trećina pripada adaptacijama iz svetske književnosti, a jedna trećina direktnim prenosima, Poljska televizija je tokom 1959. godine proizvela više od 300 dramskih emisija. Francuska je iste godine emitovala na televiziji više od 100 komada, tj. isto toliko koliko se prikazalo u svim pozorištima gde se govori francuskim jezikom. Svaki komad je gledalo toliko gleđalaca koliko ih ima na više od 4000 predstava u jednoj prosečnoj sali. U Kanadi dela pisana za televiziju predstavljaju 40% predstava i CBFT (Canadien Broadcasting French Television) emituje u proseku dva sata dramskog programa dnevno. U SAD, velike dramske emisije imaju u proseku 55 miliona gledalaca. Toj dramskoj produkciji treba dodati i mnoge druge vrste eraisija, počev od nekih dokumentarnih, ili čak i informativnih do obrazovnih programa koji određuju određenu materiju na čisto dramski način. Intenzivno korišćenje dramskih dela i postupaka na radiju i televiziji koristi uzvratno i samom pozorištu, u svako vreme i u svakoj zemlji, zahvaljujući izvanrednom kulturnom dejstvu dramskih emisija. Ako se ograničimo samo na Francusku, svaka televizijska drama, kako primećuje kritičar Andre Brenkur (Andrć Brincourt), ima više gledalaca nego što je bilo koje antičko deio moglo okupiti do

120