RTV Teorija i praksa

uobičajene prozne leksike koja izaziva svu čitaočevu pažnju. Konačno, tu je i funkcija suptilnog sredstva umetničkog iluzionizma: pisac želi da nas uveri u verodostojnost opisane situacije i služi se elementima veoma bliskim čitaočevom iskustvu. Prema tome, apotekarski recept koji čitamo na poslednjim stranicama Krležinog romana, ima mnogo više funkcija, estetskih i značenjskih, nego što če ikad imati ijedan običan recept koji smo držali u rukama. Nužno, umetnost preoblikuje sve što se iz sfere stvarnosti ili gotovih materijala nađe u njenom zatvorenom i u sebi dovršenom svetu. Značenje pojedinih delova diktirano je tako ukupnim značenjem celine i obrnuto. Treba biti ili zlonameran ili ne shvatiti ništa u svetu umetnosti pa tvrditi naivno da umetnik „prepisuje” i da u materijalu kojim ga je snabdeo sam život nije bilo potrebno načiniti nikakvu bitniju intervenciju. Upravo ta, ponekad izuzetno jednostavna intervencija, čini suštinu umetničkog postupka. Jedan od primera koji odlično ilustruju taj odnos između „gotovog” materijala i umetnosti je tumačenje H.V. Jansona u uvodu za njegovu znamenitu Istoriju umetnosti. Reč je o skulpturi Bičja glava P.Pikasa, sačinjenoj od guvernala i sedala bicikla. Spojeni jedno s drugim ova dva predmeta daju pravi vizuelni utisak bičje glave: ali bilo bi besmisleno, kaže autor, tvrditi da su fabrikant i Pikaso u istoj meri zaslužni za ovo umetničko delo. „Sam manueini rad - postavljanje ova dva predmeta jedan uz drugi su smešno jednostavni. Ono što ni izdaleka nije jednostavno jeste blesak mašte pri kome je Picaso sagledao bičju glavu u tim neverovatnim predmetima; tako nešto je, mi to osečamo, mogao učiniti samo on”. Umetnost, u suštini, nije ništa drugo nego pravljenje bičjih glava od sedala i guvernala običnog bicikla. Ali pri tom, naravno, ne treba posao umetnika mešati sa poslom zanatlije. To su dve bitno različite vrste posla. 16. DOKUMENTARNOST I FALSIFIKATI Imali smo prilike da u jednoj ilustrovanoj istoriji drugog svetskog rata, vidimo fotografiju nasmejanih nemačkih vojnika pored tenka, okruženih isto tako nasmejanim devojkama. Legenda ispod fotografije kazivala je da je ~u Ukrajini lokalno stanovništvo često srdačno dočekivalo okupatore”. (Da bi tekst legende i fotos bili nešto jasniji reči čemo i to da je autor knjige Amerikanac.)

43