RTV Teorija i praksa

4 Cf.htienne Souriau. Univers radiophonique et esthetigue сотрагее (Svet radiofonije i uporedna estetika), C.h.KT, No I. 1954, p. 16. 5 Gabriel Germinet et Pierre Cousu, Lc Theatrc radiophonique (Radiofonsko pozorište), ed. h tienneChiron, 1926, p. 19. Po definiciji Rože Rišera (Roger Richard) ..theStre radiophonique” o/načava ono što je napisano /а radio, a ..theatre radiophone” ono što je putem radija preneto (Cf C.h.R.T., No 6. IСГ1 СГ trim . 1956, p. 219). 6 Cf V'al Gielgud, How to write Broadcast Plays (Kako pisati komade /а radio), London, Hurst and Blackett, 1932, p. 29.

neprekidno teče. Ritam kretanja scenske radnje zamenjuje se bržim „ritmom mentalne slike” 4 . Danas drama optimalno traje pedeset do sedamdeset pet minuta. Najviše sto minuta. Treba raditi tako da se razume ono što se može pokazati. Godine 1925, Gabrijel Žermine (Gabriel Germinet) predviđa da če u bliskoj budučnosti slušaoci biti pretplaćeni na posebna izdanja listova kako bi se bolje uklopili u scene koje će slušati, da bi bolje shvatili dela izvedena na radiju. s Koristi se i glas-komentator koji opisuje siušaocu igre na sceni neophodne za razumevanje. Sada postoje usavršene tehnike koje omogućavaju promenu ambijenta i koje svaM put mogu da eliminišu übačen govor u emisije koje se realizuju u studiju. Reč pridodata replici ili neM šum u određenoj situaciji zamenjuju komentar. Pošto se sklop pozorišnog komada pokazao nepodesnim - svođenje na tri čina i na jedinstvo mesta suvišni su na radiju adaptiraju se novele ili romani. To se već 1925. radi u Velikoj Britaniji (Westward Ho) Kingslija, dok Frans Pol Kastan (France Paul Castan) adaptira priče Peroa, Andersena, Bokača, Grima, Poa, Vilije de l’ll Adama. Muzika je prateća, ona poMeće ili produžava atmosferu. Presnimavaju se delovi snimljene muzike, a übrzo se komponuje i originalna muzika koja se posebno stvara i vremensM podešava za emisiju (prva drama sa originalnom muzikom u maju 1927. godine u Engleskoj R.U.R. Viktor Heli Hačinsona, Viktor Hely Hutchinson) tako da se počelo da smatra da je muzika gotovo isto toliko značajna koliko i glumci. 6 Originalni scenario ili „radiofonsM film” je direktno pisan za radio. Prve radio-drame pojavile su se u Francuskoj uz pomoć

166