RTV Teorija i praksa
19 Jacques Copeau, Remarques sur la Radio (Opaske o radiju), u: Notes sur Le metier de comedien, op. cit p. 57. 20 J.Copeau, Роит une esthe tique de la radio, texte reproduit u: C.H.K.T., No 9-10, p. 29-40. 21 Htienne Fuzellier, Le groupe de recherches sur la voix (Grupa za istraživanja glasa), C.H.R.T., No 1. p. 106. 22 Ch. Dullin, De la Diction radiophonique, u: La chambre d’icho Cahiers du Club d’essai, No 1, R.T.F. 1947, p. 44.
ogoljenost, očišćen onim suočavanjem sa tekstom koji će jedini hraniti njegovu inteligenciju i senzibilnost, osuđen čak na nepokretnost koja bi za njega mogla biti garancija snažne koncentracije, očekujući, najzad, potvrdu svoje iskrenosti samo od jednog jedinstvenog instrumenta - svoga glasa, glumac pred mikrofonom, pod uslovom da je za to pripremljen produbljenim studiranjem i odgovarajučim brojem proba, trebalo bi da to smatraidealnim uslovimač 9 Poznato je da slava Kopoova crpi iz lektire velikih tekstova za radio zadovoljavajuču hranu. On može jednim glasom da čita sva Иса jednog komada, ne menjajući glas već modifikujući njegov volumen, varirajući ritam i pokret i čuvajući homogenost jedne iste misli. On može da opet nađe izgubljeno jedinstvo grčkog protagoniste koji je pod maskom igrao više uloga. 2o Međutim, sve to ne predstavlja celinu problema koji glumcu nalaže igra na radiju. Osnovna razhka za njega ostaje u činjenici da je radio poverenje, a pozorište projekcija s onu stranu rampe. Problemi glumca na radiju Glumac primljen na francuski radio razvrstan je na posao koji može veoma da se razlikuje od posla na sceni. Neld glumci imaju redak glas, dragocen za posebne uloge ali ih je teško rasporediti. Postoje glasovi koji kod slušalaca evociraju fizičku osobinu (koja se ne podudara uvek sa fizičkom osobinom glumca); većina testiranih slušalaca stvara sebi predstavu o tome. Postoje smeđi glasovi, a postoje i plavP' Dilen je uočio da „okrugli” glasovi uobličeni za pozorište sugerišu na radiju punačko lice. Punoća njihovog glasa povuči će i punoću ličnosti. 22
172