RTV Teorija i praksa
Činjenica da se glumac uvek rasporedi na isto mesto, da mu se daje da tumači lice koje mu je najneposrednije pristupačno, omogučava snimanje sa minimumom proba, Čitača proba, podešavanja položaja mikrofona i pola dana snimanja u kontinuitetu. Magnetofonska traka omogučava da se snima bez reda. Događaj se ponavlja ili se odmah snimi svaka sekvenca. Glumac praktično nema vremena da pravi kompoziciju. Na reditelju je da uravnoteži njeno raspoređivanje da bi svaki glas od prve odgovarao jednom od likova u komadu, da bude prepoznatljiv i da slušalac ne pomeša dve ličnosti zbog glasovne sličnosti. Dve su brige glumca: staviti se ех obrupto ~u kupku” da bi se odigrala situacija i da se potpuno vlada svojim glasovnim aparatom. Treba umeti veoma brzo dešifrovati i več kod prvog čitanja steći sasvim određenu ideju o tome kakva će biti definitivna interpretacija. Reditelj može da da samo veoma uopštena uputstva, i da ih izoštri. Ponekad glumac i ne tumači neku sasvim određenu ličnost, on je prosto - glas, Značajan je izraz. Pošto nije napamet naučio tekst, glumac u svojoj beležnici treba da podvuče složena mesta sintakse, da se na snimanju ne bi spotakao o reč koja je teška za izgovor, ili o neku rogobatnu povezanost, ili da ne bi propustio povezanost rečenice koja se nastavlja na sledečoj strani. Nikakav nepredviđen šum ne sme da ometa snimanje: ni kašalj, ni promuklost, ni kijanje, ni grč u stomaku. Ne treba praviti šumove okrećuči stranice, niti pomerati svesku između sebe i mikrofona. Razdaljina do mikrofona za svaku seansu već je na probi određena i ne treba je menjati. Ona je uslov glasovne usklađenosti komada koji se snima, osetljivosti mikrofona
173