RTV Teorija i praksa

nije nikakva usputna glupost, ni hir urednika, niti nešto što je došlo po duhu svetom na „televizijski repertoar” Amerike. Amerika, kao i Italija - i sve zemlje sa zaoštrenom klasnom netrpeljivošću - imaju na svojim alternativnim programima seks „па sve načine” jer je problem opstanka klase (bilo koje) pre svega problem očuvanja i zadovoljenja čula, kako pisaše mladi Marks, i stari Markuze (Marcuse), između ostalih. A trivijalno ne može biti ono što je nasušno potrebno naciji pa bili to filmovi sa temom seksa ili filmovi sa temom nasilja (koji zapravo predstavijaju drugu stranu otuđenosti, klasne nedostatnosti čulno nezadovoijenog, novcu potčinjenog čoveka). Smatrajuči da je trivijalno na televiziji prikazivati pornografiju a da je potrebno (čitaj „humanistički”) prikazivati na kablovskoj televiziji film (bez seksualnih atributa - teško je pretpostaviti da je pod pornografsldm profesor podrazumevao samo „nastrano”, verovatno je „puki” seks najčešče tema ovih „trivijalnih filmova”), preporučuje kao alternativu zapravo istu stvar: film. A film je film, pa bio on na temu seksa ili na temu šargarepe! U suštini, profesor Petrič se ne bavi uzrocima i posledicama stavljanja filma u programsku shemu kablovske televizije (niti bilo koje druge televizije), mada, u okviru teme simpozijuma, otkrivajući pravu prirodu svog pogleda na komunikaciju filma i televizije, nedvosmisleno iskazuje šta za njega znači slobodna, narodna, alternativna televizija. Po njemu, to je vid televizije čija je forma „nevaijatna” (bez obzira kako se i kome program odašilje!), pa stoga ukazuje na neminovnost promene njene tehnologije čime će „ prerasti u novi medij koji će konačno ujediniti film i televiziju - tehnički i estetički” (podvukla Z.J.). Na stranu to što nas ovakav način zaključivanja odvlači u vreme predmakluanovske ere kad se još tvrdilo da novi medij izrasta iz prethodnog, starijeg, najshčnijeg novom (po formi), i to što se time prenebregava postulat; ~Medij je poruka”. Nagoveštavajući razrastanje „medija u medij”, ustvrdiće čak - „kada se to dogodi, oba medija koji sada postoje jedan pored drugog, biće zamenjena trećim sa najboljim osobenostima filma i televizije” (podvukla Z.J.). „Zamena trećim” nije ništa drugo do predlog za ukidanje dva medija i, da ne bude zabune zbog čega bi se sve to uradilo („zamenilo”), profesor Petrić dodaje: ,JZa sada, superiornost filmske slike nad magnetoskopskom jasno se očituje, naročito prilikom televizijskog emitovanja filmova”. Sasvim je jasno: tu zaista nema nikakve zabune. Profesor Petrić se sve vreme (dok objašnjava ovaj odnos isključivo u SAD) brine za film, mada sve vreme sagledava ovaj odnos isključivo sa polazišta: film na

60