RTV Teorija i praksa

Rene Kler

TELEVIZIJA I FILM

Bilo bi nesmotreno govoriti o dalekoj budućnosti televizije koja će se forrnirati ne samo pod uticajem tehničkih, već i političkih i ekonomskih faktora. Treba porazgovarati o njenoj bhskoj budućnosti koja će kasnije biti nazvana njenom mladošću. Ima bojazni da če se televizija zaraziti dečijim bolestima kojima su podlegU nemi i zvučni film. Setimo se epohe Pevača džeza i ushićenja nekih entuzijasta koji su uvek spremni da sebi glavu razbiju u ime nečeg novog Tada je izgledalo da sve što je postignuto za prošhh trideset godina bogatih potresnim pronalascima i otkrićima, treba baciti preko ograde samo zato što je zvuk izlazio iz zvučnika tačno onog trenutka kada su se otvarala usta Ola Džolsona. Mi znamo nastavak te priče. Dovoljno je da ponovo pogledamo Netrpeljivost Dejvida V. Grifta (David Griffith), Hodočasnik CarU ČapUna (Charly ChapUn) iU Pohlepa Eriha fon Štrohajma (Eric von Stroheim) i odmah će biti jasno da se ono što je glavno na filmu pojavilo do 1927. godine i ako se obrati pažnja na suštinu, a ne na formu, onda moramo priznati da nisu bitni uspesi postignuti sledećih godina. Mi znamo da televizija može prikazivati na ekranu scene uhvaćene momentalno (to jest onog trenutka kad ih gledamo) i, sa druge stiane, sUke i prizore ranije snimljene na tiaku. Televizija „uživo” ostavila je za sobom film, ako je reč o tekučim događajima, a uspeh televizijskih prenosa sportskih takmičenja pokazuje da je u oblasti „čiste” dokumentacije televizija na samom vrhu. AU, kad je reč o „stvorenom” prizoru, to jest o dramskom delu koje je napisao neld autor i glumci ga odigraU, primena televizije uživo nemeće neka ograničenja. Sada aktuelnost

180

PRILOG: TELEVIZIJA I FILM Izabrao i priredio RADOSLAV LAZIĆ