RTV Teorija i praksa

Mišel Mitrani

DVA EKRANA, JEDAN AUTOR

Kada sam završio Višu školu filmske umetnosti rešio sam da se bavim filmom pošto u to vreme ništa nisam znao o televiziji. U periodu 1953-1954. film se nalazio u jadnom stanju, ali ja tome nisam pridavao značaj. Radio sam kao asistent, direktor proizvodnje, scenarist (adaptirao sam književna dela) - bio sam majstor svih zanata. Na televiziju* sam došao već kao reditelj. Izbor u korist televizije načinio sam 1958. godine, zaključivši da samo ona daje realnu mogućnost da se oprobaju snage u raznim žanrovima.,.Pored toga uvek sam voleo da počinjem, a televizija je u to vreme faktički doživljavala period svog nastajanja. Imao sam sreće da su Ijudi, kao Maks Pol Fuše (Мах-Poul Fouchet) ~Рјег Dimaje (Pierre Dumayet) i drugi, bili u tom trenutku pored mene. Počeo sam da radim na prenosima za emisije Radost umetnosti (koja je kasnije omogućila stvaranje redakcije televizijskog žurnala o umetnosti), Pet kolona pruog stupca (gde se rodio novi dokumentarni oblik velike ilustrovane reportaže, koja do tada nigde u svetu nije postojala; emisija je imala takav uspeh da se u dane prikazivanja - prvi petak u mesecu - zapažao osetno smanjen broj posetilaca u pariskim bioskopima) i, najzad, Zemlja umetnosti (koja je osvetljavala probleme konfrontacije umetnosti, umetnika i njegovog vremena, stvaralačkog nadahnuča. Stekao sam iskustvo prikazivanja dramskih predstava uživo u vreme kada su takve emisije bile praviio na televiziji. Ali pošto takva režija nije organska, neprirodna je za živu televiziju režiser samo pritiska na dugme da bi snimio emisiju - drama je prestala da me interesuje. Uskoro sam se vratio reportaži i bavio se njome sve dok televizijskoj predstavi nisu ustupljena ista sredstva kao i televizijskom filmu. Snimivši Eshilove Persijance Žan Pra (Jean Prat) je utro put i za druge originalne , radove. Pa ipak bile su potrebne dve godine da bih dobio režiju Beketovog (Beckett) komada Sne što pada. Mislilo se da je Beketovu dramaturgiju nemoguće prevesti na jezik prikazivanja, pogotovu što je reč o radio-komadu napisanom, po rečima Beketa, kao skica, Pisac je smatrao da nije nimalo interesantna za ekranizaciju. Međutim, ja sam se

•M.Mitrani, roden uVarni.Bugarska, 1930, televizijskn reditelj uParizu. (Prim. R.L.)

184