RTV Teorija i praksa

osećanja. Imao je pravo Roselini kad je shvatio da je način opštenja neposredno blizak i organski prisutan televizdji ilustrativno tumačenje, to jest oblik govora sa dijapozitivima koji se pokazuju jedan za drugim pomoću proste montaže. Roberto (Roselini) bezuslovno je u pravu kad tvrdi da televizija vrši didaktičku ulogu ukoliko, prelazeći od tumačenja ka didaktid - rasprostire kulturu na informacionom nivou. Ali za onog koji kao ja veruje u izražajnost, a ne u informativnost (ili u informaciju koja se rađa iz izražajnosti) televizija izgleda vrlo ogranićena. Zato ja smatram da je ogled s Klovnovima neuverljiv i mislim da ću izabrati drugi putako budem radio druge stvari. Nije to odricanje od Klovnova - naprotiv, ja smatram da je film uspeo, (autor i voditelj popularnih televizijskih emisija ultaliji, (prim. prev.). Može biti da sam ja na televiziju gledao sa aristokratske, ili suviše lične tačke gledišta. U suštini moja sklonost ka improvizaciji mogla bi da se realizuje upravo na televiziji, gde nema glomaznog tehničkog i organizacionog aparata kao na filmu. Nije isključeno, mislio sam, da će rad na televiziji pomoči na usavršavanju izražajnosti, stilskim proveravanjem avangardnog tipa i ličnim eksperimentisanjem. Uz to, sa psihološke tačke gledišta, upoznavanje sa televizijom daće mi osečanje lakoće, uverenosti koje, kako mi se čini, treba pozdraviti. U određenom smislu to je sve tačno. U stvarnosti dešavalo mi se da treba da nad sobom učinim napor i shvatim da film snimam za televiziju u vreme kad radim pravi film. Ali to mi je upravo i davalo mogućnost da lako i neusiljeno radim, jer obaveze übijaju spontanost - osnovno svojstvo stvaralačkog temperamenta. Eksperiment sa televizijom dokazao mi je da se ona u potpunosti razlikuje od filma. No, ja se i sada kolebam da kažem kakvi treba da budu televizijski autori. Na radiju, znam, postoje posebni autori koji znaju njegove osobenosti, stvaraju dela i na specifičan način interpretiraju stvarnost Ali šta odlikuje autora televizije, ne znam... Možda je jedini neodgovorni televizijski autor - scenarist i rukovodilac Majk Bonđorno (autor i voditelj popularnih televizijskih emisija u Italiji, prim.prev.). On stvara užasno iskrivljen, izbezumljen lik naše zemlje i Ijudskog ponašanja. On ide u surovost, neukus, konkurenciju, površnu erudiciju i neodgovorno objašnjava našu tako provincijsku zemlju...

190