RTV Teorija i praksa

veča nego između dva toaletna sapuna, pa čak daju i isti osećaj kao toaletni sapun. Figaro:/este U pogledali filmove koji su biU prikazani na festivalu u Veneciji? Roselini: Od dvadesetak filmova najmanje polovina tretira kliničke i psihopatološke slučajeve, traume detinjstva i druge nastranosti. Film je postao svojevrsni neplodni konkurs specijaiista raznih oblasti: psihoanalize, manije, groznice, psihičkih rastrojstava... Figaro: Pa ipak, postoji kinematografski jezik, umetnost pričanja... Roselini: Strukturalizam, traženje novog jezika, ekspresionistička priča, blagorodni gest.Jßudimo ozbiljni. Sve to ništa ne vredi. Glavno je ono o čemu pričaju. Forma - to je dekor ako je efikasan. Nije čudo što stilistika mnogih fiimova ostaje zagonetka za gledaoca koji ništa ne razume i zato više i ne odlazi u bioskop. Nije to jezik, to je sofistika, nakinđurenost, izveštačenost To su likovi iz časopisa za foto-amatere koji još obamiru pred kontrastima belog i crnog i übeđeni su da je postavka kontraliht - poetična. Ima režisera koji u svojstvu kreatora novog jezika daju besmislice i prave ortografske greške, nazivajuči stilom prenebregavanje svih gramatičkih pravila, Glupost, učmalost, ekvibbristika razvalina, o njima ne vredi govoriti. Figaro; Na šta se odnose erotika i sadizam, a ima ih u skoro svim filmovima, počev od vesterna? Roselini: To su čisto komercijalni pokušaji da se zadrži publika koja odlazi. Stari, sasvim poznati trik. Erotika i sadizam, verujte mi, izazvani su samo željom za dobiti kod producenata i režisera. Naše socijalno i političko zlo određivalo je film iz perioda neorealizma. Sada iza dijagnostike treba da dođe lečenje. Inače je sve neplodna igra. Figaro; Ali film - nije lekar, umetnost nije služba za pisanje lekova radi lečenja socijalnih, političkih i moralnih bolesti. Roselini; A kakva je njena uloga? Šta mi hoćemo da stvorimo? Umetnost radi umetnosti? Pogledajmo istini u oči: funkcija umetnosti - sredstvo koje pomaže da se shvati život, neobična epopeja, progres - neprekadno oslobađanje. Ako glumac ne teži ka sbčnim temama onda čemu on treba da teži? Ka činjenicama autobiografije, ka svojim moralnim i psihičkim bolestima, ka maštanju koje su on i njegova žena doživeU prošle noči? Moguće je da ih to zabavlja, aU kako se može dopustiti

192