RTV Teorija i praksa

osvetljavaju problemi stvaranja države. Reč je o drugoj publici navikloj na druge žanrove. Navike se gube, menjaju i zločin je koristiti ih radi novca. Kada bi industrija filma to na vreme shvatila, bila bi spremna za sutrašnjicu... Roberto Roselini, Le cinema estfini (Sa filmom je gotovo), (r Figaro httčraire”, 1966, br. 1018.

Ježi Kavlerovič

TREĆI ELEMENT

(Razgovor vodili: V.Demin i J.Belousov) - : Do sada ste radili na filmu Niste se obraćali televiziji, niste režirali televizijske filmove ili predstave. Medutim, u mnogim Vašim iskazima poslednjih godina, ukoliko se može verovati štampi, važno mesto zauzima televizija. Čime se to može objasniti? J.Kavalerovič; Na žalost, danas se problem televizije ne tiče samo onih koji rade na njoj. Svaki filmski radnik ako se ne skriva od očevidne realnosti, mora sebi časno reči: ne može se danas raditi na filmu, a ignorisati televizija. Jednom sam rekao da se kdnematografski posao sastoji iz dva elementa: iz filmske trake i bioskopske dvorane, gde je moguče prihvatanje filmskog dela. Sada ima tri elementa. To je moje iskreno übeđenje. Kinematografski umetnik mora sada da misli ne samo o prihvatanju filma u bioskopskoj sali, već i o osobenostima primanja kod kuče, na malom ekranu. Shvatite me pravilno: nije reč o prostoj varijanti krajnje, završne faze filmskog stvaralaštva. Bilo bi dobro kada bi se samo o tome radilo! Bioskopski filmovi se često prikazuju na televiziji, i obrnuto, televizijski filmovi prikazuju se na bioskopskom platnu. Međutim, te varijante retko su uzajamno zamenjive. Najčešče se zamisao umetnika najbolje realizuje ili

194