RTV Teorija i praksa

ruku i u rukama televizije se rascvetao, porastao, raspao na desetine ranije neviđenih podžanrova i podkategorija. Uz to je došao problem sižea. Kod nas u Poljskoj snima se godišnje oko 25 filmova za bioskopske sale i oko 125 fibnova za televiziju. Prirodno je da se pre svega osvaja književno nasleđe. Metodično, televizija guta sve sižee manje ili više pogodne, i to ih guta po dva ib tri puta. Isto tako televizija odabira za sebe i interesantna fakta koja svakidašnjica pruža, interesantne Ijudske karaktere, sfere delovanja Ш načine pričanja koji obećavaju da če postati moderni. Jeste b čub za izraz: ideje lebde u vazduhu? Televizija može lakše da uhvati takve ideje i može brže da ih obradi. Zato je moj kategorični zaključak: sa televizijom se ne može takmičiti, treba otići, odstupiti u oblast koja je nedostupna televizija. Možda je sada nedostupna. A možda će uvek i biti nedostupna. - ; Šta Vi imate u vidu? J.Kavalerovič; Razmera današnjeg ekrana i nedostatak podobne tehnike za boje, sigurno će u najskorije vreme prestati da budu faktor koji ograničava. Već se rade eksperimenti sa vebkim ekranom. Što se tiče boje, to samo okoreb pesimist može da sumnja da ranije ib kasnije televizija neče sustiči kinematografiju, a možda je i prestići. Ab, pored tehničkih problema postoje i stvaralački. Da b ste se nekad zamisbb kako vi gledate televiziju? Ja sam već govorio da na televiziji možete da vidite skoro sve, ab sve vi ne gledate, vi birate iz dnevnog programa ono što vas interesuje. A interesovanje kuče, porodice potpuno je razbčito: razni uzrasti, razna duhovna traženja. Vi biste svakako hteb da poznatog muzičara koji svira Šopena slušate u koncertnoj sab, ab ~sve su karte rasproate” i ostaje samo domači ekran, Jasno je da niste uvek prikovani za njega, vi imate posla, briga, nešto vas je udaljilo. Pretpostavimo, izlazite u drugu sobu. Sada čujete, ab ne vidite. Treba da se prisečate, da dograđujete prvobitno viđenu sbku u svojoj uobrazilji, a to, mobm, nosi sa sobom mnogo više nego pasivno posmatranje vidljivog niza. Televiziji je beskrajno teško da koncentriše pažnju svih gledalaca; ovde svako živi svoj život i da bi se savladale ove osobenosti neophodni su posebni uslovi. U psihologiji postoji momenat kao što je pretkompozicija, uvođenje. On deluje i u pozorištu i u bioskopu ab ne kod televizije gde je praktično nemoguće ranije sebe pripremiti na uslovnost prizora. I opet oblast „како”, oblast nijansi - nazovimo to takvim uslovnim imenom - ostače za televiziju dugo oblast koja je nedostupna ib, možda, nepotrebna. Nije slučajno da su se

197