RTV Teorija i praksa

ograničavaju na određivanje mjesta i na izvođenje određene gestikulacije. Čini se, da je Žan Delanoa (Jean Delannoy) najtipičniji primjer. U njegovim ostvarenjima ima po našem mišljenju više plastičnosti nego nadahnuča. DIKTATURA REŽISERA U Francuskoj se može nači još jedan vrlo interesantan tip režisera. To je onaj koji djelo i glumce namjerno pokorava svojoj suverenoj ličnosti. Takav režiser nastoji preobraziti glumce koje je izabrao, promijeniti narav njihovih ličnosti i uobičajena obilježja. Ova borba između režisera i njegovih glumaca vrlo je zanimljiva i često daje dobre rezultate. Kršeči izvesne glumčeve običaje i reflekse i ne dopuštajuči mu nikakve slobode, ova borba katkada zapada u pogrešku da, uprkos režiserovoj ličnosti, pretvori djelo u neku subjektivnu projekciju. Režiser se izlaže „narcizmu” i odriče toliko potrebnih kolektivnih doprinosa u umjetnosti interpretiranja. Ako je uprkos tome ograničavanju režiser prava ličnost, često će mu uspjeti da stvori uzbudljiva djela. Ilustracija za takav način neka posluže Žuveove (Jouvet) i Merkirove (Mercure) mizanscene u kazalištu. U filmu se nedvojbeno Kluzo (Clouzot) i Breson (Bresson) često služe ovakvim oblikom režije. PRAVA ULOGA REŽISERA Instinkti tradicija često znaju režiseru odroditi njegov ispravni položaj. Ako režiser pri svakoj novoj kreaciji doista razmišlja i pokušava ponovo promisliti o svojoj ulozi, on če malo pomalo shvatiti kolika mu ie dosjetljivost potrebna. U stvari on nije apsolutni gospodar več, koliko zna biti, odani rob djelu što ga ostvaruje. Takav režiserov položaj dozvoljava u isto vrijeme oštrinu i gipkost, uklanja sve nužne suprotnosti i dopušta pristup umjetnosti. On je prava sinteza prethodnih triju načina, zapravo, u prvoj fazi rada u izvjesnoj mjeri, hotimična anarhija može izazvati obilje kolektivne invencije. Režiser se isto tako može izložiti opasnosti formalističkih iskustava koja može sačuvati ili ne i za vrijeme kojih bolje promatra različite tvorce svoje predstave. Napokon, to mu poznavanje malo po malo dozvoljava da zahtijeva i gospodari, a da u svojoj grupi sačuva oduševljenje i povjerenje. Takav se način režije može naći u sve tri umjetnosti. On je u neku ruku moć velikih realizatora koji znaju raditi podvrgavajući se u isto vrijeme i djelu i glumcima i publici. Najbolji su francuskd

207