RTV Teorija i praksa

Svojevremeno, a i nedavno, Vaš film „Horoskop” prikazivan је na televiziji. Kakvi su Vaši utisci o sopstvenom delu s velikog ekrana na malom ekranu? Cini mi se da prilikom televizijske projekcije ostaje problem svetlosti koja je jedan od osnovnih izraza filma. Svetlost Horoskopa nije imala svoje značenje па malom ekranu. Nešto i od kompozicije filma se gubi na malom ekranu koji seče ivice filmskog kvadrata. Ta delikatna razlika velikog i malog ekrana za gledaoca je zanemarljiva. Ona može samo malo da „nervira” reditelja „cepidlaku”. Ne treba zaboraviti „čulnost velikog ekrana” u poređenju ~sa hladnočom i intelektualnošću” malog ekrana. Uz televiziju bi trebalo govoriti „о emociji uma” kako bi гекао Vigotski. Film na velikom ekranu gledamo u kolektivu, a film na malom ekranu izolovani od društua. U bioskop odlazimo u svetfilma, a na televiziji svet filma dolazi u naše svakodnevlje. Sigurno da disanje bioskopske dvorane utiče na pulsiranje samog filma. To nije naravno isti doživljaj kao kada sedite u pozorišnoj sali gde ste „među svojima, koji na isti način dišu”. U bioskopskoj dvorani dolazi ipak jedan trenutak krajnje usamljenosti. Ponekad prisustvo publike može da remeti vašu recepciju filmskog dela. Nije čudno što je u Njujorku jedna avangardna filmska grupa osnovala „nevidljivi bioskop” u kojem svaki gledalac sedi u sopstvenom izolovanom prostoru. Kao kod čitanja knjige i kod filma ima stanovite izdvojenosti gledaoca, potpunog posvečivanja onome što se gleda. Film na televiriji često primamo u krajnjoj usamljenosti, što ipak odgovara prirodi filma i njegove recepcije. Čudno: bioskopski gledalac je sam kada je najbliži filmu. Televizija prodire u našu svakodnevicu, ali realnost u kojoj gledalac živi i svet filma su isti, jer gledalac odlazeči u bioskop „šlepuje svoju realnost u bioskop”, probleme ne ostavlja u papučama. Njegov svet je u njemu samom. Upravo je završeno prikazivanje Vaseg filma „Usijanje” na televiziji kao serija u tri nastavka pod naslovom „Duvanski put”! Iznesite svoja rediteljska iskustva u režiji sopstvenog filma za televizijsku seriju Da li se ovde radi o filmu na televiziji ili je reč o filmu za televiziju? Na televiziji smo prikazali film kakav smo želeli da sačinimo. Iz prikazivačkih obzira koje nam nameče distribucija film ne može da poseduje onu dužinu koju materijal zahteva, čak ni kad su u pitanju takvi autori kao što su Angelopulos ili Bertoluči. I oni su u situaciji da nemaju povoljnu distribuciju;

212