RTV Teorija i praksa

ili da sažimaju svoje filmske materijale. Film Usijanje prikazuje tri epohe i u početku je trajao 2 časa i 40 minuta. Morali smo ga iz pomenutih razloga sažimati. Film je bio prepun elipsi i oštrog prolaženja kroz vreme - znači radikalnog sažimanja filmskog materijala u svakom aspektu. Neke sekvence su otpale i neki tokovi filma hili reducirani. U televizijskoj seriji Duvanshi put svi ti izostavljeni materijali su dobili svoje mesto, što je još više pojačalo epsku dimenziju filmskog iskaza i doprinelo potpunijem obliku. Svaka epizoda trebalo bi da je celina za sebe, a istovremeno deo velike celine. Srečna je okolnost da smo u dramaturgiji filma imali tri vremenska razdoblja što je doprinelo osamostaljivanju svake epizode koja je nužno bila deo celine. U nastavku, poslednja sekvenca prethodne epizode, nešto malo izmenjena, postajala je moto sledeče epizode. Tako je dolazilo do prožimanja vremena i do dvostrukosti delovanja te sekvence. Dobili smo na televiziji film sa Sirim tokom, sa manje asketizma. Još dok smo Mirko Kovač i ja pisali scenario videli smo film blizak prikazanom na televiziji, u svoj svojoj epskoj punoči. Čini mi se, kao pažljivom gledaocu Vašeg filma „Usijanje” i Vaše televizijske serije „Duvanski put”, da je došlo do diskontinuiteta filmske celine u televizijskoj projekciji na malom ekranu... Zadatak reditelja je i u tome da, ako je u pitanju televizijska serija, probudi znatiželju u gledaocu; tako kupuje nastavak. Ako je taj uslov zadovoljen onda je i jedan od uslova televizije ostvaren. Prirodno je da gledalac odmah želi da vidi valjanu celinu. Može li se očekivati i u Vašem sledećem filmskom projektu pod naslovom ,Дазиlо”, za koji ste scenario već napisali s književnikom Mirkom Kovačem, uporedo sa rađanjem filma i nastajanje jedne nove televizijske serije? S iskustvom Duvanskog puta razmišljamo o mogućnostima da i naš budući film Rasulo uobličimo kao televizijsku seriju. Gledano ekonomski, pa i iz situacije našeg današnjeg filma i televizije, kao i društvenih potreba, mislim da je to dobar put prožimanja velikog i malog ekrana, filma i televizije. Beograd, juna 1981. NAPOMENE O FILMU „USIJANJE” REDITELJA BORE DRAŠKOVIĆA Film „Usijanje” sledi nekoliko žestokih godina u kojima se izrazito postavlja

213