RTV Teorija i praksa

Čini se da bi o terminima za film valjalo povesti više računa i tom problemu priči sa određenijom koncepcijom, na šta svakako ukazuju i istraživanja gledanosti programa naših televizijskih centara. PETAK I NEDELJA Koncepcijski kontinuitet donekle se oseča u terminima od petka i nedelje što je razumljivo јег se oni po nekim televizijskim kriterijima smatraju „udarnim”. Tu filmske redakcije nastoje da u programske sheme inSltriraju određene zaokružene cikluse: melodrama, film u kasne sate, ponočna premijera, kučni bioskop. Sa ovog, terminološkog gledišta, čini se da ova dva dana u dobroj meri pravilno funkcionišu i sasvim opravdavaju naziv „udarni termini”. U poslednji čas Ričarda Bruksa sa Hemfrijem Bogartom u glavnoj ulozi spada u filmove koje bismo svakako želeh da viđamo i češče. To je priča o uredniku jednog Usta koji kreče u obračun sa gangsterima i punktovima mita i korupcije, U niz izuzetnih filmskih ostvarenja svakako da još spadaju i filmovi; Zabranjene igre Rene Klemana, Zlatna kočija Žana Renoara, Poslednji gnevni čovek Džeralda Fridmana, Pobeđeni Mikelanđela Antonionija, Dugo putovanje unoć/ prema istoimenoj drami Judžina O’Nila /, u režiji Sidnija Lameta. Sve te fihnove mogU smo da gledamo nedeljom iU petkom, u udarnim terminima, dakle u ozbiljno formuhsanom konceptu filmske sheme s tendencijom da se upravo u ova dva termina vide reprezehtativna dela filmske umetnosti. Nije upadljivo samo to što su se ovakvim konceptom okupiU i naSU zajedno vodeči stvaraoci svetske produkcije - Kleman, Renoar, Lamet, Antonioni - već i činjenica da su ti filmovi napravljeni mahom pedesetih godina. Dakle, radi se o očiglednoj nameri da se u kontinuiranom nizu prikažu važnija ostvarenja iz svetske produkcije tih godina i povuku paralele između pojedinih kinematografija. Jer, upravo se radi o filmovima i autorima koji su đocnije na relevantan način svojim ostvarenjima uticah na tokove u svetskoj produkciji. Nastavljajuči razmišljanja u ovom pravcu nije teško zaključiti da je, recimo, termin od petka doneo potom nekoUko ostvarenja docnije produkcije, odnosno da je zastupao nekoUko savremenijih autora i tendencija u svetskom filmu i pomerio godine njihove proizvodnje čak do kasnih šezdesetih. Tu dolazi - svakako i kao izuzetno ostvarenje i samim tim i puni pogodak

219