RTV Teorija i praksa

filmske redakcije - film Odvratnost / 1965/ Romana Polanskog, koji govori o devojci zaostaloj u razvoju i o posledicama takvog mentalnog zaostatka i stanja, što sve obiluje napetošču i iščekivanjem veoma karakterističnim za Polanskog kao autora čije je stvaralaštvo ocenjivano često kontroverznim ocenama kakva je, uostalom, i sama njegova umetnička ličnost Filrn Nasrtljiva devojka /1969/ Alena Pakule sa Lajzom Mineli, rađen je prema romanu Džona Nikolsa. To je priča o devojci koja životu prilazi veoma otvoreno, u kojoj caruje iskrenost, otvorenost i jednostavnost, pa sve što nije u skladu s tim kod nje izaziva čuđenje. Ovom nizu produkcije šezdesetih i početkom sedamdesetih godina može se dodati i film Mali veliki čovek Artura Pena sa izvanrednim Dastinom Hofmanom i Fej Danavej u glavnim ulogama, kao i ostvarenje Džozefa Louzija Prokleti /1962/. Da bi sve ovo na neki način kompletirala - što je pozitivan trend - televizija se potrudila da nam prikaže (često nepravedno zapostavljane) i dva domaća filma; prvi, Nacionalna klasa Gorana Markoviča, i drugi, Usporeno kretanje Vanče Kljakoviča. lako izvan ovako formulisanog konteksta - ali zato ne manje vredne pažnje - zabeležene su i projekcije filmova u ciklusu „Kučni bioskop” Šta se dogodilo sa Bebi Dzejn Roberta Oldriča, i Poljubac pred smrt Gerda Osvalda. AMERIČKO FILMSKO POZORIŠTE Čini se - a to.sigurno i jeste - da je ciklus pod nazivom „Američko filmsko pozorište” jedna od ambicioznije zamišljenih programskih shema filmske redakcije. Takav projekt - uz veoma širok i značajan spektar podtema koje za sobom povlači, umnogome rekao bih, unapređuje i sam značaj prikazivačke politike filma na televiziji јег se na pravi način postavljaju pitanja o odnosima unutar medija, o osnovnom odnosu pozorišnog teksta prema filmu i filmskom izrazu. Dakle, u kojoj je i kakvoj meri pozorišni tekst datost za filmsld izraz, odnosno koliko film može da nadgradi pozorišni izraz, ili pak da ga unazadi. U tom smislu, smatram da ovaj cikius ima svoj ogroman žnačaj. Verovatno, međutim, da se radi o svojevrsnom propustu Redakcije u programskoj koncepciji, kada su, recimo, filmovi Dugo putovanje u noć Sidnija Lameta i Služavke /ро drami Žana Ženea/ Kristofera Majlsa - uvršćeni u ciklus „film u kasne sate”, pa su se tako ova izuzetna ostvarenja - verovatno

220