RTV Teorija i praksa

MELODRAME Prodor melodramskog žanra u svetskom filmu - ili bolje rečeno osetnija reafirmacija ovog žanra - učinili su se dopadljivim i našoj televiziji koja je, brže bolje, pripremila cilus melodrama. Počelo je sa filmom Priče se događaju noću 1937, Frenka Borzadžea, kojeg znamo po filmovima Zbogom oružje, Čovekov zamak, Šta sada, mladi čoveče, Tri ratna druga i Mesečina koji, sigurno je, spadaju več u klasična dela američke kinematografije. Ovaj film je najznačajnije delo Frenka Borzadžea i übraja se u filmove u kojima je on najdoslednije primenio obrasce melodramske dramaturgije, U središtu filma je drama Ijubomornog muža koji pokušava da zadrži svoju ženu, a kad u tome ne uspe okrivljuje njenog Ijubavnika za zločin koji je inače sam počinio. Dolaze zatim dva filma Daglasa Sirka: Zapisano u vetru 1956. i Imitacija života 1959. U filmu Zapisano u vetru Sirk se predstavlja kao rodonačelnik melodramskog obrasca, nastoječi da pored filmova kao što su Doba Ijubavi i smrti i Potamneli anđeli nastavi u tom pravcu stvarajući opus koji će, kao melodramski žanr, zauzeti svakako značajno mesto u istoriji svetskog filma. Imitacija života je logičan nastavak žanrovskog opredeljenja Daglasa Sirka, ali i poslednji film koji je ovaj režiser, inače Danac, snimio u Holivudu. Pored več klasičnog obrasca melodramske dramaturgije Sirk u ovom filmu, u njegovom drugom delu preciznije rečeno, sa dosta pažnje postavlja i pitanje crnaca i njihove sudbine, što možda samo prividno i površno odudara od konvencionalnog klišea melodramatičnosti - dok s druge strane, čini se, daje izvesnu tenziju oštrine problema koji sasvim dobro ukomponovan funkcioniše na opštem planu filma. Uvođenjem ovog ciklusa televizija je pokušala da ovom žanru vrati značaj i sjaj, da ga u nekom smislu reafirmiše kao nepravedno potcenjivan i omalovažavan kontekst filmske umetnosti, da čak i revidira njegovo mesto u istoriji svetskog filma (sa Daglasom Sirkom) i obezbedi novo mesto nekom od ovih filmskih ostvarenja koja su, nema sumnje, naišla na opšte odobravanje šireg dela gledalaca. Jer, ciklus melodrama predstavlja i razbijanje žanrovskog predubeđenja: kako mogu da se snimaju dobri vesterni,

223