RTV Teorija i praksa

knmići ili Ijubavni filmovi, isto tako mogu da se naprave i dobre melodrame. Naravno, kada se misli žanrovski i kada taj melodramski obrazac zaista funkcioniše nepogrešivo na opštem planu i u kontekstu kojim se izražava i čijim se elementima koristi. TEMATSKE EMISIJE Ono što svakako predstavlja suštastveno, televizično, je direktan kontakt, direktan prenos, informacija sa „lica mesta”, komunikadja ~iz prve ruke”, dakle sve ono što teieviziju i čini televizijom u pravom smislu te reči. Radi se o emisijama koje i samog gledaoca uvlače u „igru” obezbeđujud mu na taj način autentičnost i aktuelnost U tom smislu možda su i nastale emisije Kino-oko i 5-2-1 kreni. Za prvu se može reći da je u pravom smislu te reči komunikativna, odnosno kontakt emisija, dok se za drugu to ipak ne može sasvim do кгаја tvrditi s obzirom da u njoj izostaje direktan dijalog sa gledaodma. Emisija Kino-oko funkcioniše na određenom tematskom planu što se ostvaruje preko gostiju koji se pozivaju u studio, razgovorima sa njima i sa giedaodma, i to tek nakon ilustracije teme za koju uvek posluži neki film. Ovaj ciklus veoma dobro funkcioniše i gotovo da se uvek može reči da se radi o punom pogotku: film je uvek tako odabran da na najbolji moguči način bude ili ilustracija za razgovor koji če uslediti, ili snažan povod tom razgovoru. Tako je, recimo, za temu „strah i strepnja” bio izabran film Teodora Drajera Vampir, a za temu „ostariti danas i ovde”, film Žan-Pjer Lefevra Poslednja veridba iz 1973. godine. Ovde se, dakle, radi o primeru kada film đeluje u drugom planu, odnosno kada film samo služi kao povod za razgovor o mnogo širim temama. Maksimalno učešće gledalaca čini ovaj ciklus značajnim i uspešnim. Za razliku od emisije Kino-oko, emisija 5-2-1 kreni funkcioniše рге svega na planu filma: pozivajući svoje goste autori emisije pretežno vode razgovor o filmu, estetici, kritici, proizvodnji i mnogim drugim temama, Gosti su pretežno značajni svetski režiseri i to je, svakako, direktan povod da se TV gledaocima prikaže i neki njihov film. Tako je, recimo, u jednoj od emisija 5-2-1 kreni gostbio i Jirži Mencl, markantan predstavnik takozvanog čehoslovačkog „novog talasa”. Te večeri bio je prikazan njegov izvanredan film Ti divni momci s kemerom. Film Glavom o zid Žorža Franžijea bio je prikazan kada je tema bila „Francuska kinoteka” a gost emisije bio direktor te

224