RTV Teorija i praksa
To je jedan od najelementarnijih i najprostijih trikova koje omogučava tehnika. Daleko je veći efekat „multiplikovanja” kada se umesto jednog ih dva igrača vidi čitav ansambl. Ne samo da su ti igrači istih fizičkih osobina, nego i igraju ~pod konac” što je i kod najboljih svetskih ansambala nemoguče postiči, jer pokreti većeg broja igrača moraju da se međusobno, makar i minimalno, razhkuju. Igrači mogu da iščezavaju i isto tako neočekivano kao što su iščezh mogu da se pojavljuju. Usporen snimak omogućava da se detaljno prati pokret Uopšte, televizijska tehnika pruža tohko mogućnosti da ni najmaštovitiji koreograf i najinventivniji reditelj ne uspevaju da iskoriste sve što televizija omogućava. Korišćenje skoro neograničenih mogućnosti televizijske tehnike pri snimanju, i što je još važnije, već pri scenariju baletskih dela, mnogo češče srećemo u stranim emisijama. Ah i domači televizijski reditelji koji se bave baletskim emisijama zamišljenim specijalno za mah ekran, dobro poznaju svoj posao i često tako prekroje koreografiju da koreograf ne može uvek da je prepozna i hvata se za glavu pomišljajući: „Kako bi to užasno izgledalo na sceni!”. Međutim, on previđa da je to namenjeno specijalno televiziji i da mora da izgubi pozorišne elemente, miris kulisa. Jedan od veoma uspešnih primera takve televizijske adaptacije i intervencije reditelja je Maska crvene smrti raladog kompozitora Jevtiča u koreografiji V. Logunova, a u televizijskoj režiji i adaptaciji Slavoljuba Stefanovića-Ravasija. Ravasi je slobodno zahvatao u baletske sekvence i menjao igru koja možda nije bila onakva kako je zamišljena i koja se, takva kakvu smo je mogh videti na našim ekranima, ne bi mogla prikazati na pozornici. Ali, to je izvanredno uspelo televizijsko ostvarenje, Drugi primer, kad je i koreograf više učestvovao u televizijskoj postavci, bio je balet Otkucaji srca u koreografiji Miljenka Vikića. Vikič je uspeo da uđe u izvesne tajne televizijske tehnike i videlo se da je kamera igrala važnu ulogu u stvaranju koreografije. To su dva primera dobrog televizijskog baleta gde se u prihčnoj meri koristi televizijska tehnika, ah razhčitim metodima.
57